گردشگری راه گشای روابط سازنده بین کشور ها است

محمد بهرام زاده، معاون بنیاد ایران شناسی، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران گفت: باید این رویداد را به فال نیک بگیریم؛ چراکه برای نخستین بار است که در یک بازه زمانی یکصد ساله این موضوع مهم فرهنگی و اجتماعی عظیم در تاریخ ایران مورد توجه قرار گرفته است. عموما صنعت گردشگری محمل اتفاق های بسیار زیادی در جهان است به همین دلیل اهمیت زیادی در ایران و جهان دارد.

وی افزود: از جهتی دیگر نتایجی در قالب این رویداد بررسی می شود که می توانیم بفهمبم در طول سده چهارده، گردشگری ایران چه فراز و فروهایی داشته است. گفتنی است، نکاتی که در دل این سمپوزیوم بررسی می شود گویای علت واماندگی ها، عقب ماندگی ها و حتی بسیاری از پیشرفت ها است.

بهرام زاده با اشاره به اهمیت توجه به جایگاه گردشگری فرهنگی در کشور گفت: سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران می تواند نقاط قوت ما را مشخص کند. ما باید در عرصه گردشگری فرهنگی و در دنیای خاص و در هم تنیده از فرهنگ های مختلف جهانی، از داشته های فرهنگی خودمان پاسداری کنیم و در عین حال به تحولات فرهنگی جهان هم واقف باشیم. در حقیقت در گردشگری فرهنگی باید دید چه جایگاهی را برای خود در آینده می توانیم اتخاد کنیم؛ به گونه ای که به سرمایه های معنوی و میراث فرهنگی خودمان هم بپردازیم. گفتنی است، در پیوند با فرهنگ جهانی است که می توانیم از این صنعت به عنوان یک رویکرد بزرگ اقتصادی در توسعه کشور استفاده کنیم.

این کارشناس در عرصه گردشگری گفت: رویدادهایی نظیر این سمپوزیوم در برنامه ریزی و چشم انداز آینده اهمیت زیادی دارد؛ چراکه وقتی آسیب شناسی در یک فرایندی با رویکردی خاص انجام می شود، امکان زیادی برای تسهیل معضلات موجود فراهم می آید. در واقع می توان فهمید که چه راهکارهایی را برای  توسعه گردشگری می توانیم اتخاذ کنیم و  چه مسیری را باید بپیماییم که به درآمد و سود اقتصادی بیانجامد.

وی گفت: بهره گیری مستمر از نیروی متخصص و کارشناسان در بدنه سازمانی صنعت گردشگری یک از مواردی است که می توان امید داشت پس از این رویداد در وزارت گردشگری نهادینه شود.

بهرام زاده با اشاره به اهمیت برقراری صلح در توسعه صنعت گردشگری گفت: هم در سازمان جهانی گردشگری و  هم در تمام نهادهای پیرامونی وابسته با سازمان ملل متحد که در ارتباط با صلح  و مولفه های مشترک اجتماعی و فرهنگی بین جوامع هستند، مفاهیمی از این دست وجود دارد که به ترویج هم آوایی، همفکری و گفتمان می پردازند. گفتنی است، گردشگری یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند موجب هم آوایی، صلح و دوستی بین جوامع باشد. در حقیقت توسعه صنعت گردشگری در کشورها می تواند در بهبود روابط سازنده و راهگشا باشد.

این کارشناس ادامه داد: در منطقه غرب آسیا که دارای ظرفیت های بی نظیری در گردشگری است، توسعه این صنعت فرصت بسیار مغتنمی است تا بتوان به صلح نسبی رسید.  ظرفیت هایی که در این منطقه از جهان وجود دارد، اصلا قابل مقایسه با پهنه های جغرافیای مشابه در نقاط مختلف دنیا نیست. لازم به یادآوری است که کشور ما ظرفیت های زیادی در اختیار دارد که هنوز شناخته نشده است و باید از این ظرفیت ها استفاده شود. وقتی دوستی آشتی بین ملت ها زیاد باشد خود به خود  ظرفیت نو اقتصادی به وجود می آید که  می تواند به پایداری صلح برسد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا