آیا یبوست را می توان با گیاهان دارویی درمان کرد؟

جوانی بیست و شش ساله هستم که اغلب مشکل یبوست دارم. آیا این مشکل را می توانم با کمک گیاهان دارویی رفع کنم؟ نحوه استفاده از این گیاهان چگونه است؟

یبوست عموما نشانه ای از سایر مشکلات مربوط به سلامت فرد است و شاید همراه با رژیم غذایی نامناسب، کندی گوارش یا ضعف عضلانی و مربوط به تنش عصبی مهار کننده عمل دستگاه گوارش باشد. کار نکردن دستگاه گوارش به مدت بیش از 24 ساعت، درد یا قولنج قسمت پایین شکم، اشکال و دشواری دفع مدفوع از جمله علایم یبوست است. این مشکل را می توان با کمک گیاهان برطرف کرد.

بارهنگ از جمله گیاهانی است که باعث لغزنده شدن روده می شود و برای مدفوع خشک مفید است. یک قاشق بذر بارهنگ را می توانید در یک فنجان آب جوش دم و پس از سرد شدن، روزی 2 تا 3 بار همراه بذرها میل کنید. همچنین بارهنگ را می توانید به صورت ساده یا همراه با بذر کتان، به صورت یک قسمت بذر کتان با دو قسمت بذر بارهنگ مصرف کنید.

ریواس از دیگر گیاهان محرک دستگاه گوارش است و حرکات روده را افزایش می دهد. 10 تا 15 گرم گیاه ریواس را در 600 میلی لیتر آب برای تهیه جوشانده بریزید. 2 میلی لیتر تنتور را حداکثر سه بار در روز بنوشید. همچنین می توانید 1 تا 2 میلی لیتر تنتور رازیانه، با درنجبویه یا بابونه را برای جلوگیری از قولنج به هر دوز بیفزایید و اثر آن را با ملین های ملایم مانند ترشک مواج تقویت کنید. لازم به ذکر است مبتلایان به آرتریت و نقرس و همچنین زنان باردار باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

گیاه بداغ برفی هم شل کننده عضلات صاف بوده و اگر یبوست مربوط به تنش احشایی باشد، استفاده از این گیاه مفید است. این گیاه نیز باید به صورت جوشانده یا تنتور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان ملین هایی مانند شیرین بیان یا شل کننده هایی دیگر مانند بابونه را با توجه به علایم به آن اضافه کنید.

* دکتر عباس حاجی آخوندی، استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا