افزایش طول عمر بیماران سرطانی با یک داروی ضد تهوع

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ که در نشست سالانه ANESTHESIOLOGY 2021 ارائه شده اند، بیماران مبتلا به سرطان پستان، سرطان پانکراس و انواع دیگر سرطان در صورت استفاده از داروی ضد تهوع دگزامتازون در حین عمل جراحی، می توانند مدت زمان بیشتری زنده بمانند. 

طبق یافته های این پژوهش، سه ماه پس از عمل جراحی سرطان، مرگ بیماران سرطانی که دگزامتازون دریافت نکرده بودند، در مقایسه با افرادی که برای آن ها از این دارو استفاده شده بود، چند برابر بیشتر بود.

دگزامتازون دارویی است که برای جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از جراحی و در طول شیمی درمانی به بیماران داده می شود. اما محققان دریافته اند که این دارو می تواند پیامدهای میان مدت و بلند مدت را در بیماران مبتلا به سرطان های غیر ایمونوژنیک یعنی مواردی که واکنش ایمنی قوی ایجاد نمی کنند مانند سارکوم و سرطان سینه، رحم، تخمدان، مری، لوزالمعده، تیروئید، استخوان ها و مفاصل بهبود بخشد. 

به گفته مجریان این پژوهش از دانشکده پزشکی هاروارد، دگزامتازون هم دارای اثرات مثبت و هم دارای اثرات منفی است. این دارو از رشد سرطان جلوگیری می کند، اما سیستم ایمنی را نیز سرکوب می نماید.

آن ها می گویند: تحقیقات قبلی گزارش داده بودند در سرطان هایی که سیستم ایمنی بدن رشد سرطان را کنترل می کند، اثرات مثبت و منفی دگزامتازون بر یکدیگر تعادل دارند. اما در مطالعه ما که اولین مطالعه بزرگ در نوع خود است، مشخص شده که اثرات این دارو برای انواع مختلفی از سرطان ها که سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را در آن ها ایفا نمی کند، بیشتر مثبت است.

در این پژوهش، سوابق حدود 74 هزار فرد بیمار که برای برداشتن تومورهای سرطانی غیر ایمونوژنیک بین سالهای 2005 تا 2020 در مراکز پزشکی مختلف عمل جراحی کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل واقع شده اند.

طبق نتایج حاصله، در مدت زمان 90 روز پس از جراحی، از بین بیمارانی که در طول عمل جراحی دگزامتازون دریافت کرده بودند، تنها 209 مرگ حادث شد. در حالی که این تعداد در گروهی که دگزامتازون دریافت نکرده بودند، به عدد 1543 رسید.به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل دومی که روی داده های فوق انجام شد نشان داد که دگزامتازون به طور ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان، رحم یا دهانه رحم می تواند مفید باشد.

این محققان در انتها اشاره کرده اند: بر اساس داده های تحقیقاتی ما، پزشکان بیهوشی باید نسبت به تجویز دگزامتازون در بیمارانی که تحت جراحی سرطان های غیر ایمونوژنیک قرار می گیرند، با دست بازتری عمل کنند. این کار نه تنها به رفع حالت تهوع بیماران کمک می کند، بلکه شانس بقای آن ها را نیز بهبود می بخشد.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا