پرندگان،گیاهانی که حشرات سمی دارند را می شناسند

به گزارش سیناپرس، در دنیای پر رمز و راز طبیعت، پرندگان جوان معمولا پس از آن که برای اولین بار، از حشراتی که دارای رنگ های هشدارآمیز هستند، تغذیه می کنند و مضرات آن ها را می چشند، به سرعت یاد می گیرند که در دفعات دیگر از طعمه هایی با ظاهر مشابه، اجتناب نمایند.

اما حالا نتایج یک پژوهش جالب دیگر در این حوزه که توسط محققانی از دانشگاه بریستول انگلستان انجام شده، نشان می دهند که که پرندگان نه تنها بر اساس رنگ و لعاب حشرات، ممکن است از خوردن آن ها اجتناب کنند، بلکه قادرند حتی شکل و شمایل گیاهانی را که آن حشرات روی آن ها زندگی می کنند به خاطر سپرده و از آن ها دوری گزینند.

این محققان برای تشخیص و اثبات این موضوع از از لاروهای مصنوعی سینابار که دارای نوارهای زرد و سیاه روشن است روی چند گیاه مختلف استفاده نمودند.

به گفته آن ها، کرم های سینابار ظاهر زرد و سیاهی دارند که به وضوح برای پرندگان قابل تشخیص است. آن ها روی گیاهی به نام برگ ابری زندگی می کنند و از آن تغذیه می کنند. این گیاه خود دارای گل های زرد متمایزی است.

آن ها می افزایند: بررسی های ما نشان می دهند که که پرندگان مختلف، یاد می گیرند که گل های این گیاه، نشانه ای از خطر هستند و از رفتن به سمت آن ها که اتفاقا خانه طعمه های سمی نیز هستند، اجتناب می کنند.

به اعتقاد آن ها، این نتایج، راه را برای راه اندازی بحث های جدید علمی در مورد چگونگی تکامل پدیده سمیت در حشرات، باز می کنند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های علمی در نشریه معتبر Current Biology منتشر شده اند.

نویسنده: رها امیدوار