باطله های معدنی بلایی دیگر بر جان محیط زیست

به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه ایران یک کشور در حال توسعه است و برای پیشرفت خود ناچار به توسعه معادن است بنابراین برای توسعه پایدار صنعت معدن کشور لازم است تا جنبه های محیط زیستی صنایع معدنی کشور مورد شناسایی قرار گیرند.

نسیم حیدریان دهکردی، مدیر مرکز مطالعات و خدمات تخصصی علوم زمین جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی با تاکید بر  اینکه بهره برداری از ذخایر معدنی باید با توجه به حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط زیست و رعایت قوانین آن در کشور صورت گیرد به سیناپرس گفت: در طی سال‌های بهره برداری از معدن، به تدریج کیفیت مواد با ارزش معدنی کاهش و میزان باطله های تولید شده مرتبا افزایش می یابد. بر این اساس، انباشت باطله های معدنی علاوه بر آنکه فضای زیادی را اشغال می کند، در بسیاری از مواقع منجر به آسیب ‌ها و مشکلات زیست ‌محیطی می ‌شود که لازم است توجه ویژه ای به آنها مبذول شود.

به گفته وی، بالا بودن حجم باطله های تولیدی و همچنین مخاطرات زیست محیطی ناشی از آنها نیازمند کنترل و مدیریت ویژه ای است.

بیشتربخوانید:

رونق اقتصاد با استحصال عناصری ارزشمند از باطله های معدنی

وی افزود: ترکیب شیمیایی باطله ها بسیار متنوع است و این مواد در محل انباشت، ممکن است دچار تجزیه و تغییرات شیمیایی و فیزیکی مختلف شوند. همراه با مواد باطله، محلول ها و ترکیبات مختلفی وجود دارد. آب باران و آب های سطحی نیز در حین انباشت مواد یا بعد از آن، به محل وارد می شوند و ضمن افزایش فعالیت های بیولوژیکی به عنوان عاملی برای انتقال مواد آلاینده قابل حل در آب، عمل می کنند. ورود این محلول ها به سفره های آب در زیر سطح زمین، آلودگی آب های زیر زمینی را نیز به دنبال خواهند داشت.

وی اظهارداشت: باطله‌ های معدنی با وجود تاثیرات زیست محیطی منفی می توانند حاوی برخی مواد معدنی با ارزشی باشند که با بازیافت آنها می ‌توان ضمن بکارگیری در صنایع مختلف از انباشت آنها در محیط ‌زیست جلوگیری کرد. در صورتی كه چاره‌ای اندیشیده نشود در آینده ای نه چندان دور، تجمع باطله ها خطرات زیست محیطی جبران ناپذیری را بدنبال  دارد. به گزارش سیناپرس، بر این اساس، رشد روز افزون فعالیت های صنعتی از یك سـو و عدم رعایت الزامات زیست محیطی و مدیریت نامناسـب پسماندهای معدنی از سوی دیگر، سبب ورود مقادیر زیادی پـسماند به محیط زیست شده است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد پسماندهای رها شده در طبیعت را می توان با عملیات ساده ای بازیافت كرد و نه تنها از آلودگی محیط زیستی و به خطر افتادن سلامت افراد جلوگیری کرد، بلكه مواد و عناصر با ارزشی را از آنها استحصال کرد. از اینرو مدیریت پسماندها و باطله های معدنی و پیاده سازی آن در صنایع معدنی بسیار ضروری است، بنابراین باید تاثیراتی که فعالیت های ما به روی محیط اطرافمان بر جای می گذارد را بشناسیم و جهت برطرف کردن، یا کاهش آنها بکوشیم.

وی عنوان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی و باطله ها به مواد واسطه و مصرفی از طریق استحصال و فراوری باطله های معدنی بر پایه فناوری های پیشرفته روز و برنامه ریزی برای شناخت و انتقال فناوری های نو با استفاده از خدمات فنی و مهندسی کارشناسان داخلی و خارجی نیز از تدابیری است که می توان در این زمینه بکار برد.

وی اظهارداشت: ایجاد زمینه سازی های لازم برای گسترش و بالا بردن سطح فناوری استخراج معادن و فرآوری باطله ها و حمایت از ساخت و توسعه واحدهای فرآوری معدنی مرتبط با ذخایر کم عیار و باطله های قابل استفاده معدنی و وارد کردن آنها به فرایند صنعتی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده به منظور افزایش بهره وری نیز از دیگر تدابیری است که باید در این زمینه بکار گرفت.