ابداع سامانه هشدار سریع زمین‌لرزه برای پیشگیری از سوانح قطارها و گاز شهری

دکتر تاتار در گفت‌و‌گو با ایسنا،ایجاد و توسعه سامانه‌های هشدار سریع را از پروژه های در دست اجرای پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: هر چه بشر به سمت پیش‌بینی زلزله حرکت کرده، ناتوان بوده و نتوانسته در این زمینه موفقیتی کسب کند؛ از این رو امروزه کشورهای پیشرفته در دهه اخیر بیشتر به سمت نصب و راه‌اندازی سامانه‌های هشدار سریع زمین‌لرزه حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به موفقیت این پژوهشگاه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های شتاب‌نگار و دیجیتایزر افزود: اساس کار سامانه‎های هشدار سریع زمین‌لرزه بر ثبت شتاب زمین لرزه و تحلیل سریع اطلاعات دریافتی در محل ایستگاه است که هر دو این فرایندها در شتاب‌نگارهای ساخته شده مد نظر قرار گرفته است.

تاتار به کاربردهای این سامانه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از زمینه‌های پر کاربرد این سامانه در شبکه راه‌آهن‌ کشور است. در حال حاضر بیش از هشت هزار کیلومتر راه‌آهن در سراسر کشور کشیده شده است که بخش زیادی از آن از مناطق با خطر بالای زمین‌لرزه عبور می‌کند. وقوع هرگونه زمین‌لرزه در این مناطق می‌تواند با ریزش کوه، پل و یا انحنای ریل در مسیر حرکت قطار همراه باشد. قطعاً برخورد قطار با سرعت بالا با هر یک از این موارد می‌تواند منجر به فاجعه‌ای فراموش نشدنی شود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: در صورت نصب سامانه‌های هشدار سریع،‌ به محض ایجاد زمین‌لرزه، در طی چند ثانیه دستور توقف قطار به طور خودکار ارسال خواهد شد.

وی قطع گاز شهری را از دیگر کاربردهای این سامانه عنوان کرد و اظهار داشت: در شهرهای بزرگ، گاهی خسارات ناشی از آتش سوزی که به دنبال وقوع زمین لرزه اتفاق می‌افتد به مراتب بیشتر از تخریب امواج زمین‌لرزه است؛ چرا که به دلیل تجهیز شهرها به سیستم گاز شهری، حجم عظیمی از گاز در لوله‌های زیر زمینی و درون ساختمان‌ها ذخیره شده است که در صورت بروز شکست و یا حتی خسارت ناچیز به لوله‌ها، رخداد زلزله را تبدیل به فاجعه انسانی می‌کند.

به گفته این محقق، سامانه هشدار سریع زلزله، با دریافت و شناسایی زمین ‌لرزه‌های بزرگ، بلافاصله دستور قطع گاز را صادر می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا