چه می شود اگر موجودات فرازمینی فردا تماس بگیرند

به گزارش سیناپرس، در یک صبح سرد و مه آلود در ماه آوریل ۱۹۶۰ اخترشناس جوانی به نام فرانک دریک به آرامی کنترل یک دیش ۲۶ متری را در رصدخانه ملی رادیو اخترشناسی آمریکا واقع در گرین بنک ویرجینیای غربی به دست گرفت؛ عده اندکی فهمیدند که این لحظه به نقطه عطفی در علم تبدیل خواهد شد دریک به آرامی و با قاعده این دستگاه غول پیکر را به سمت ستاره خورشید مانندی موسوم به تائو ستی هدایت و تلسکوپ را روی ۱۴۲۰ مگاهرتز تنظیم کرد و منتظر ماند. تائو ستی ۱۱ سال نوری با زمین فاصله دارد دریک مشتاقانه امیدوار بود که موجودات فضایی ساکن سیاره ای که به دور ستاره تائو ستی می چرخد سیگنال های رادیویی را به سمت ما مخابره کنند و دیش رادیویی قدرتمند او موفق به شناسایی سیگنال‌ها شود.

به نمودار خودکار و جوهر خیره شد و موارد دریافتی آنتن و فعالیت منقطع آن را به همراه سه صدای حاصل از دستگاه صوت ضبط می کرد پس از گذشت نیم ساعت به این نتیجه رسید که هیچ چیز مهمی از تائو ستی به دست نخواهد آورد و چیزی به جز پارازیت رادیویی معمولی و صدای پس زمینه طبیعت فضا نخواهد شنید فرانک با کشیدن نفس عمیقی دیش را با دقت به سمت ستاره دیگری به نام اپسیلون اریدانی حرکت داد؛

ناگهان یک سری صداهای شگفت آور از بلندگو و دستگاه ضبط صوت بلند شد، دریک تعادل خود را از دست داد و تقریباً از صندلی اش به زمین افتاد آنتن یک سیگنال مصنوعی قدرتمند را به روشنی شناسایی کرده بود اخترشناس جوان آنقدر شوکه شده بود که برای مدتی طولانی توان حرکت از جایش را نداشت سرانجام وقتی کنترل مغزش را دوباره به دست گرفت تلسکوپ را قدری از هدف دور کرد. سیگنال با این کار ضعیف شد اما هنگامی که آنتن را به سمت مسیر قبلی بازگرداند دیگر خبری از سیگنال نبود آیا این واقعاً مخابره های موقت از جانب موجودات فضایی بوده است؟

از این به بعد بود که فرانک توانست جاه‌ طلبانه ترین و احتمالاً مهمترین پروژه تحقیقاتی تاریخ را به دست گیرد؛ پروژه جستجوی هوش فرازمینی که نام درستی را به اختصار برایش انتخاب کردند.به گزارش سیناپرس، وی در صدد پاسخگویی به یکی از بزرگترین سوالات جهان است آیا ما در این جهان تنها هستیم عمده برنامه ‌های موسسه تائو ستی برپایه ایده فرانک دریک است که با هدف دستیابی به پیامی از ستارگان با تلسکوپ ‌های رادیویی به رصد آسمان می پرداخت. این کار به هزینه گزاف احتیاج دارد در صورت موفقیت می‌توان از آن به عنوان دستاوردی خطیر و ارزشمندی آغاز کرد که تاثیر بیشتر از اکتشافات کوپرنیک داروین و انیشتن در زندگی انسانها می گذارد. اما این کار شبیه جستجوی سوزن در انبار کاه است و البته تضمینی نیست که حتی سوزنی وجود داشته باشد.

به غیر از یک یا دو مورد شگفت انگیز تمامی تلاش ها با سکوتی و هم آور استقبال شده است این اتفاق به ما چه می گوید این که هیچ موجود فضایی وجود ندارد؛ یا اینکه ما در زمان و مکان نادرست به دنبال چیز نادرستی هستیم

جایی دیگر سیگنالی دیگر

پنج هزار مایل آن طرف‌ تر اخترشناس دیگری از رختخواب خود برمی ‌خیزد تا موضوع را بررسی کند و با حالتی خواب آلود در صدد کنترل اتاق بر می‌ آید و یک فنجان قهوه برای خودش می ریزد سپس خواب از سرش می پرد و ایمیلش را چک می کند. به مختصات ارسال شده نگاهی می اندازد در عرض یک دقیقه روی هدف متمرکز می‌ شود و بلافاصله همان سیگنال را دریافت می‌ کند کاملا واضح و رسا. شدت ضربان قلبش افزایش می یابد آیا با عقل جور در می‌آید که این باره هشدار واقعی باشد پس از ده ها جستجوی بی‌حاصل آیا او اولین فرد روی زمین خواهد بود که وجود تمدن های فرازمینی و ارسال سیگنال های رادیویی توسط آنها را تایید می‌ کند.

به گزارش سیناپرس،وی می‌داند که قبل از رسیدن به چنین نتیجه‌ ای باید بررسی‌ های بسیاری انجام دهد سپس در قالب یک مکالمه تلفنی هیجان انگیز از دو قاره مختلف به طور دقیق احتمالات را یکی پس از دیگری بررسی و حذف می کنند آنان با ۹۰ درصد اطمینان اثبات می‌ کنند که این سیگنال مصنوعی است و از نقطه بسیار دوری در فضا ارسال می‌ شود. انسان هم در این مخابره نقشی ندارد با تداوم رصدی سیگنال مرموز توسط تلسکوپ رادیویی و ثبت تمامی جزئیات دو اخترشناس محدود طوری رفتار می‌ کنند که گویی در رویا به‌سر می‌ برند. شگفت‌ زده، متعجب و مسرور چه افراد دیگری را باید در جریان این موضوع گذاشت؟ آیا جهان بار دیگر مثل قبل خواهد بود؟ این ها افکار و سوالاتی بودند که این دو اختر شناس روزها به ان فکر می کردند.

و اما…

بعدها مشخص شد که یک تشکیلات رادار نظامی محرمانه سیگنال موردنظر را ایجاد کرده بود و خبری از پیام رسان هوش فرازمینی در کار نبوده است. اما دانشمندان همچنان به دنبال فرازمینی ها با فناوری های پیشرفته فضایی هستند. شاید فرازمینی ها فقط در ذهن ما انسان ها وجود دارند یا شاید نمی ‌خواهند ارتباطی با ما داشته باشند. شاید هم هنوز پیشرفت های لازم را در دریافت سیگنال از سوی فرا زمینی ها  نکردیم.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا