غربالگری جامع؛ مهمترین اقدام پویش سراسری سرطان معتمد

به گزارش سیناپرس، همزمان با فرارسیدن ماه اکتبر که در دنیا به مبارزه با سرطان پستان اختصاص دارد  نشست خبری «پویش سراسری سرطان معتمد» روز یکشنبه یازدهم مهرماه سال جاری در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

گفتنی است در این نشست دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی؛ دکتر محمدرضا پورعابدینی، معاون پژوهش و فناوری این سازمان؛ دکتر محمد امین جاویدی، مدیر کل دفتر تخصصی و دکتر رامین صرامی، سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد، همچنین دکتر  حمید احمدی، مدیر پلی کلینیک فوق تخصصی بیماری های پستان پژوهشکده سرطان معتمد و دکتر آسیه الفت بخش، متخصص جراحی عمومی به سخنرانی و ارائه راهکارهای مهم در بحث پیشگیری و درمان سرطان پستان پرداختند.

طیبی در ابتدای این نشست با اشاره به بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره مقام زن گفت: طبق بیانات امام رحمت‌الله زن تحقق آمال بشر است و از دامن زن مرد به معراج می رسد؛ این سخنان نشان دهنده اهمیت نقش زن در تربیت دینی در جامعه اسلامی برای ایرانیان است. باید گفت زنان نیازمند سلامت کامل جسم و روح هستند و باید در این زمینه آموزش کافی ببینند تا بتوانند به آموزش و پرورش نسل ها بپردازند. با توجه به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی ما توانستیم اهداف زیادی را در زمینه سلامت و درمان سرطان عملی کنیم که پژوهشگاه سرطان معتمد به صورت تخصصی در حوزه سرطان پستان فعالیت جدی دارد که خوشبختانه تاکنون پیشرفت‌های زیادی را در پیشگیری و درمان به دست آورده است. همچنین تلاش می‌ کند هر سال فعالیت های خود را توسعه دهد.

وی افزود: در کنار تمامی اقدامات انجام شده در تلاش است فعالیت‌های ترویجی خود را در سراسر کشور و حتی در خارج از کشور ارائه کند. در واقع این مرکز علاوه بر اینکه در ایران خدمات وسیع ارائه داده است، توانسته در کشورهای همسایه در قالب مدارس علمی و فناورانه نقش موثری داشته باشد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.
به گفته طیبی،  ماه اکتبر فرصتی است در دنیا برای کاهش ابتلا و افزایش آگاهی در باب سرطان پستان. از این رو پژوهشگاه سرطان معتمد که عملکرد خوبی هر ساله از خود نشان داده است، امسال هم برنامه های زیادی در دست دارد که هر کدام می تواند در تشخیص زود هنگام موثر باشد.

در ادامه پور عابدینی درباره فعالیت های جهاد دانشگاهی در راستای کاهش ابتلا و درمان های موثر در سرطان گفت: بعد از آن که بشریت توانست در نظام سلامت توانست از بیماری‌های واگیردار عبور کند، کنترل بیماری های غیر واگیر دار مانند سرطان که عامل مرگ و میر مهمی در دنیا است را در دستور کار خود قرار داد. طبق آمارهای موجود در دنیا نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر بر اثر سرطان فوت می ‌کنند. گفتنی است موارد سرطان پستان در کشور ما  مشابه خارج از کشور است اما سن درگیری بانوان ما یک دهه پایین تر از دنیاست.

وی افزود: از آنجایی که نزدیک به ۸۰ درصد علایم سرطان پستان تا پیش از گسترش آن در بدن ظاهر نمی کند، آماده سازی و غربالگری برای تشخیص زود هنگام اهمیت فراوانی دارد.  بر همین اساس جهاددانشگاهی ابزارهای مناسبی را هم در بحث پیشگیری و هم در درمان پی گرفته است. در این مسیر اصلاح سبک زندگی مردم و سوق دادن به سمت زندگی سالم اهمیت دو چندان دارد. برای نیل به این هدف از طریق رسانه ‌ها به ویژه رسانه های منصوب به جهاد دانشگاهی نظیر سینا برس، ایسنا و ایکنا می توانیم فرهنگ‌سازی مناسبی در بحث پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان داشته باشیم.

به گفته پورعابدینی، همچنین در بحث علوم اجتماعی می توانیم فعالیت موثری را در کانون‌های خانواده به ثمر برسانیم و با آموزش‌ ها در میان بانوان رشد سرطان پستان را کاهش دهیم. خوشبختانه در حوزه درمان های سلولی توانستیم با فناوری ‌های روز اقدامات بسیار موثری در بحث درمان انجام دهیم.

در ادامه این نشست جاوید اقدامات جهاد دانشگاهی در بحث درمان سرطان پستان را غنیمت دانست و گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی همواره تلاش کرده است در این زمینه یعنی در درمان سرطان پستان اقدامات موثری انجام دهد. همواره اغلب زنان تا یک دهه گذشته دلیل الزاماتی که بر اساس حجب و حیا داشتند یا به پزشک مراجعه نمی کردند و یا دیر به پزشک مراجعه می کردند. طبق آمارهای موجود سالانه ۹ تا ۷ هزار نفر در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌ شوند که تعداد زیادی در زمان پیشرفت بیماری به راه های درمان را پی می گیرند. گفتنی است، هشتاد درصد بیماران در زمان تشخیص علایمی ندارند اهمیت آگاهی‌بخشی اینجاست که می‌تواند نقش مهمی در تشخیص زودرس داشته باشد. ما تلاش کردیم که فناوری های بسیار استاندارد و به روزی را در بخش پزشکی فرد محور ایجاد کنیم و پیشرفت های خوبی هم در این زمینه داشته باشیم تا درمان موفق تری را تجربه کنیم.
وی افزود: رسالت ما در حوزه پژوهش و فناوری این است که بتوانیم در لبه دانش و فناوری های جدید حرکت کنیم و آن را به دنیا معرفی کنیم.

صرامی در ادامه گفت: پژوهشگاه معتمد سابقه زیادی در آموزش و پژوهش در حوزه سرطان دارد و تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار از داخل و خارج از کشور  مراجعه کننده داشتیم. بر مبنای برنامه ‌های راهبردی در تلاش هستیم از ظرفیت‌ های جهاد دانشگاهی استفاده بهتری کنیم. یکی از اولویت ‌های ما پرداختن به مناطق فقیر نشین و طبقه محروم جامعه است. در واقع قرار است از سوی جهاد دانشگاهی در جنوبی‌ترین و محروم ترین منطقه تهران درمان های فناورانه با به روزترین امکانات به مردم ارائه شود.

وی با تاکید بر به کارگیری درمان ها بر مبنای فناوری برای تمامی آحاد مردم ادامه داد: به اعتقاد من درمان های فناورانه و پیشرفته باید به صورت معمول برای تمامی جوامع و افراد به ویژه زنان اعمال شود و هدف ما این است که محدود به سرطان پستان نباشد. در این رابطه با همکاری شرکت‌های دانش ‌بنیان خدمات بسیار جدیدی در دست ارائه داریم.

به گفته صرامی، آگاهی بخشی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان تنها یک شعار نیست و رسانه‌ها نقش بسیار قوی تری در این زمینه دارند. آنها می‌توانند کمک شایانی به بهبود شرایط سرطان پستان در کشور کنند.
در ادامه احمدی با اشاره به اینکه سرطان پستان یک بیماری قابل درمان است گفت: اگر بحث غربالگری جدی گرفته شود، سرطان پستان بسیار قابل پیشگیری است و درمان آن راحت تر خواهد بود. ما در این پویش می‌خواهیم این را به جامعه اطلاع رسانی کنید که سرطان پستان را می ‌توان به خوبی پیشگیری کرد به گونه ای که اصلاً نیازی به شیمی درمانی هم نباشد. همانگونه که گفته شد با بسیاری از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و همچنین همکاری جدی با صدا و سیما برای اطلاع رسانی وسیع را در دست داریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینا پرس درباره اقدامات موثر در بحث غربالگری گفت: یکی از اقداماتی که قرار است در این پویش به ثمر برسد، آمادگی بانوان برای انجام غربالگری در سطح شهر است و می خواهیم مسیر کوتاه تری برای غرالگری در اختیار آنان بگذاریم.

در ادامه الفت بخش گفت: پویش سراسری برای تضخیص زودهنگام سرطان پستان چند سالی است که برگزار می ‌شود و هدف ما این است که هرچند درمان های نوین و فناورانه برای بیماران با شرایط پیشرفته استفاده می ‌شود اما می‌خواهیم بیمار زمانی مراجعه کند که حداقل درمان های پیشرفته به کار گرفته شود.

وی افزود: هدف ما این است که در مراحل اولیه تشخیص سرطان صورت بگیرد دسترسی و غربالگری و تصویربرداری های ماموگرافی خود یک مسئله مهمی است که باید برطرف شود. همچنین آشنایی بانوان با بافت سینه خود هم می تواند کمک زیادی به این تشخیص کند.

در ادامه این نشست، توضیحاتی درباره مجموعه فعالیت ‌های این پویش از سوی روابط عمومی پژوهشکده معتمد داده شد، تولید محتوا توسط سی متخصص در قالب‌های مختلف، ایجاد پل های ارتباطی میان بانوان با متخصصان و کوتاه کردن راه ارتباطی میان آن ها، ساده سازی مطالب متخصصان در اخبار، از جمله این اقدامات است. همچنین انتشار فیلم های آموزشی کوتاه در فضای مجازی و اختصاص چند برنامه گفتگو محور در شبکه های مختلف صدا و سیما و ایجاد برنامه های آموزشی از سوی شهرداری ها و دانشکده های علوم پزشکی از دیگر اقدامات این پویش است.

گزارش : مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا