افتتاح مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت

به گزارش سیناپرس، طی مراسمی با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت این وزارتخانه افتتاح شد. در ابتدای نشست دکتر محمدرضامنظم، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، مالکیت معنوی را در زنجیره نوآوری بسیار مهم دانست و گفت: وزارت بهداشت نیز با راه اندازی مرکز مالکیت معنوی نشان داد برای این حوزه اهمیت ویژه‌ای قائل است و آمادگی دارد نقش خود را در کشور ایفا کند.

او با بیان اینکه ماموریت‌های این مرکز در ۴ محور تعریف شده است، افزود: اولین ماموریت "انجام تحقیقات " است. ما در بسیاری از حوزه‌های مالکیت فکری نقص‌ها و کمبودهایی داریم، ضمن آنکه بسیاری از تولیدات کشور با قوانین و مقررات منطبق نیستند و از سوی دیگر در بسیاری از موارد آیین نامه‌های خاصی وجود ندارد.

دکتر منظم "توسعه کمی و کیفی پتنت‌های داخلی و خارجی " را دومین ماموریت این مرکز عنوان کرد و گفت: از دو جنبه کمی و کیفی این مسئله را مد نظر داریم. در حوزه کمی ثبت پتنت‌ها اقداماتی صورت گرفته است که باید ادامه و توسعه یابد، ولی در بعد کیفی اقدامات فرهنگی، آموزشی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی نیاز است که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برنامه مدونی تدوین شده و به تصویب رسیده است، بر این اساس ما در زمینه توانمندسازی صاحبان فناوری باید نقش آفرینی کنیم.

او ارائه مشاوره در حوزه توسعه فناوری‌ های سلامت و کیفی سازی پتنت‌ها را از اقدامات مرکز مالکیت فکری فناوری‌های سلامت عنوان کرد و یادآور شد: کیفی‌سازی پتنت‌ها در تجاری‌سازی آنها و ورود به بازار مشهود خواهد شد که در این راستا نیاز داریم تا با بازار و صنعت تعامل داشته باشیم.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، "رصد وضعیت دارایی‌های فکری" را از دیگر ماموریت‌های این مرکز نام برد و گفت: ما در کشور نیاز داریم تعداد پتنت‌ها و تعداد تجاری سازی آنها رصد شود و بدانیم که چه تعداد از پتنت‌ها برای تجاری سازی نیاز به حمایت دارند که نیاز به راه اندازی سامانه‌ای در این زمینه هستیم.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر می توان از سامانه علم سنجی برای این امر استفاده کرد، گفت: لازم است تا ۲ ماه آینده ستونی در این سامانه در زمینه رصد پتنت‌های اعضای هیات علمی و دانشجویان اضافه شود تا از این فناوران در حوزه تجاری سازی حمایت شود.

دکتر منظم "تجاری سازی" را از دیگر ماموریت‌های این مرکز دانست و توضیح داد: پتنت‌های ایجاد شده برای ورود به بازار باید مورد شناسایی، ارزش‌گذاری قرار گیرند تا آنهایی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند یا برای دریافت مجوز و تسهیلات هدایت و حمایت‌ شوند و گروه دیگر به دفاتر انتقال فناوری یا همان TTO ها معرفی شوند.

 وی با تاکید بر اینکه این مرکز در حال حاضر زیر نظر وزارت بهداشت است، از خصوصی سازی آن تا ۵ سال آینده خبر داد.

دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در آیین افتتاح مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده، با اشاره به ماموریت‌های چهارگانه این مرکز با تاکید بر اینکه این ماموریت‌ها از نیازهای کشور است، افزود: بر اساس تجاربی که در دانشگاه و هم در ستاد وزارت بهداشت دارم، شاهد بودم که وقتی اختراعی در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، برای ارزشگذاری، اختراعات به دفتر توسعه پژوهش ارجاع داده می‌شود که نیاز است این امر در حوزه تحقیقات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش گذاری اختراعات نیازمند ساختار منسجم‌تری است، مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت را مرجعی در این زمینه دانست که می‌تواند پاسخگوی سوالات حقوقی و تجاری سازی فناوران باشد.

نجفی با اشاره به چالش‌های فناوران دانشگاهی در ارزش‌گذاری فناوری‌های تولید شده، خاطر نشان کرد: در حوزه تجاری‌سازی فناوری یکی از توقعات ما از این مرکز تسهیل‌سازی است، ضمن آنکه در زمینه سیاست‌گذاری حوزه علوم پزشکی نیاز به کار بیشتری است، به گونه‌ای که معتقدم  فناوری‌های حوزه سلامت یک حوزه بکر است و نیاز به تعامل میان بازیگران این عرصه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به ارزشیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: آنچه که تاکنون انجام شده رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس شمارش مقالات بوده است، ولی در سال جاری در رتبه‌بندی محور فناوری هم گنجانده شده است که این امر تحول بزرگی است و جا به جایی رتبه دانشگاه‌ها را در پی خواهد داشت.

نجفی تصریح کرد: از زمانی که با بررسی فناوری تولید شده، رتبه‌های سوم دانشگاه‌ها به رتبه هشتم رسیدند، معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها به دنبال کسب موقعیت بالاتر در این زمینه هستند.

او در پایان ضرب الاجل سه ماهه برای تدوین نقشه راه و ایجاد شاخص‌های مالکیت فکری در سامانه علم سنجی برای این مرکز تعیین کرد.
دکتر میترا امین‌لو مشاور سیاستگذاری و برنامه ریزی فناوری وزارت بهداشت خصوصی سازی این مرکز را از اقدامات شایسته در زمینه تجاری سازی و مالکیت فکری محصولات فناورانه دانست و ادامه داد: بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی چابک‌تر است و می‌توان با نهادهای فعال در این زمینه مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کانون ثبت پتنت تعامل بهتری برای حمایت از فناوران برقرار کرد.

او افزود: ما در تلاش هستیم که در این مرکز فناوری‌های احصاء نشده و با قابلیت تجاری سازی را شناسایی کنیم تا صاحبان این فناوری را در ثبت اختراع و تجاری سازی آنها حمایت کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا