مزرعه عمودی با 250 برابر مصرف آب کم تر

به گزارش سیناپرس به نقل از newscientist، مزارع کشاورزی جزء پرمصرف ترین شاخه ها در مصرف آب به شمار می روند که بخش اعظمی از آب هر منطقه ای را به خود اختصاص می دهند. اما با توجه به کمبود منابع آب جهان، در سال های اخیر، بسیاری از مهندسان به فکر راه اندازی مزارع مدرن افتاده اند تا با فناوری های روز بتوانند مصرف منابع آبی را به حداقل برسانند.

یکی از این مزارع که ظاهر آن بیشتر شبیه فیلم های علمی تخیلی است، راهکاری ساده برای رشد سبزیجات در پیش گرفته و از ابزارهای متفاوتی برای این کار استفاده می کند. مزرعه «نوردیک هاروست»، مزرعه ای عمودی شامل 14 طبقه است که در کپنهاگ دانمارک واقع شده است. 
این مزرعه برخلاف دیگر مزارع که در زیر نور خورشید قرار دارند و با خاک محصولات خود را رشد می دهند، از شیوه ای غیرمرسوم برای رشد و برداشت محصولات خود استفاده می کند. 
به گزارش سیناپرس، مهندسان کشاورزی در این مزرعه عمودی از ربات ها برای کاشت سبزیجات برگدار مانند برگ ها و گیاهان سالادی استفاده می کنند. آنها در این شیوه مدرن، سبزیجات و گیاهان را در یک بستر ژل غنی از موادمغذی می کارند که این ژل با رشد گیاهان در آب حل می شود. 

در این مزرعه، نور LED که مسئول ایجاد هاله بنفش رنگ برای سالن رشد گیاهان است مورد استفاده قرار می گیرد و دی اکسیدکربن هم به محیط اضافه می شود و همچنین کل نیروی موردنیاز برای پیشبرد این فرآیند را هم از انرژی تجدیدپذیر حاصل از توربین های بادی به دست می آورند. 

این مزرعه با توجه به این که از موجودات مضر دور نگه داشته می شود، به استفاده از آفت کش ها نیازی ندارد و تنها آبی که از مزرعه خارج می شود، آب تخلیه شده از گیاهان است و این بدان معناست که این مزرعه عمودی 250 برابر کم تر از مزارع کشاورزی آب مصرف می کند و 80 برابر هم گازهای گلخانه ای کم تری تولید می کند که همه این ها برای حفظ محیط زیست بسیار حیاتی است. 

با توجه به عمودی بودن این مزرعه، مهندسان برای کشت و رشد گیاهان به 250 برابر فضای کم تری هم نیاز پیدا می کنند.به گزارش سیناپرس، به طورکلی، کشاورزی جایگزین که به کشاورزی مدرن از آن یاد می شود در مهار برخی فشارها که به تغییرات آب و هوایی دامن می زند، نقش حیاتی ایفا می کنند. افزایش تقاضا برای موادغذایی، انتشار کربن و جنگل زدایی را تشدید می کند. 
 

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا