شهرداری تهران: تخریب منابع طبیعی علت اصلی جاری شدن سیلاب های اخیر است

به گزارش روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، علی محمد شاعری، افزود: طی نیم قرن اخیر 30 درصد اراضی جنگلی کشور تخریب شده است.

وی افزود:در سال های اخیر مراتع کشور به شدت از بین رفته است به طوری که بیش از 90 درصد پوشش گیاهی و مراتع در شرایط ضعیف قرار دارد و درحال تخریب است .

وی با بیان اینکه کشور سالانه با پدیده بیابان زایی به میزان حداقل 50 هزارهکتار مواجه است، گفت: طی 50 سال گذشته افزون برشش میلیون هکتار اراضی جنگلی درکشور از بین رفته و سالانه افزون بر100هزار هکتار جنگل از سال 1340 تاکنون در کشور تخریب شده است.

شاعری با ابراز تاسف از تخریب بیش از 30 درصد جنگل های کشور طی نیم قرن اخیر افزود: علاوه بر تخریب اراضی جنگلی، کیفیت پوشش های گیاهی نیز به شدت افت پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه فقط 10درصد از حوزه آبخیزداری کشور مدیریت می شود، گفت: هم اکنون بیش از سه برابر ظرفیت مراتع کشور، چرای دام در این مراتع انجام می شود که همین موضوع موجب نابودی آنها شده است.

شاعری به تبدیل اراضی منابع طبیعی به اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و یادآور شد: تبدیل اراضی منابع طبیعی به کاربری های ناپایدار موجب می شود که در اثر کوچک ترین تغییرات و نوسان های آب و هوایی و افزایش نزولات آسمانی، حوادثی نظیر جاری شدن سیلاب ها و طوفان های اخیر در کشور روی دهد.

وی با بیان اینکه سیل اخیر در تهران و برخی از شهرهای کشور یکی از رخدادهای طبیعی محسوب می شود، افزود: به علت تخریب محیط زیست، بارندگی ها تبدیل به روان آب ها و سیلاب ها شد و خسارت های مالی و جانی متعددی به بار آورد.

شاعری تصریح کرد: درزمان های گذشته میزان بارندگی ها در تهران و کل کشور بسیار بیشتر از زمان حال بوده، اما میزان سیلاب ها و خسارت های ناشی از آن به مراتب کمتر بوده است.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی موجب تبدیل رخدادهای طبیعی به بلایا می شود، گفت: وقوع سیل، طوفان های شن و خشکسالی کشور را تهدید می کند که همه این وقایع به علت تخریب سرزمین است. 

شاعری با تاکید بر اینکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن انجام داد، تصریح کرد: ایران در زمره 10کشور بلاخیز دنیا است و نباید با رفتارهای نامناسب این رتبه را به کمتر از این رقم تقلیل داد.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه پوشش های گیاهی مانند اسفنج عمل کرده و باعث ذخیره سازی و حفظ آب در زمین می شود و همچنین از ایجاد روان آب و سیل جلوگیری می کند، افزود: برای نجات کشور از آسیب های سیل و تخریب سرزمین و مقابله با بیان زایی و جلوگیری از مرگ مردم بی گناه باید حفاظت از جنگل ها، مراتع، پوشش گیاهی و انجام عملیات آبخیزداری در نقاط حادثه خیز در اولویت اول برنامه های مرتبط در کشور قرار گیرد.

شاعری با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها گفت: دراین گونه موارد مسئولان نباید هیچ گونه مماشاتی با افراد خاطی داشته باشند و طبق قانون اجازه هیچ گونه ساخت و ساز به این افراد نباید داده شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا