افزایش کارایی بخش حافظه مغز به کمک شوک خفیف الکتریکی

به گزارش سیناپرس، نتایج یک پروژه تحقیقاتی جدید نشان می دهد که شوک الکتریکی خفیف به مغز می تواند به عنوان کلید بهبود حافظه عمل کند. این روش غیر تهاجمی، بارهای کمی از الکتریسیته را به منطقه ای از ماده خاکستری مغز که حجم آن در افراد مسن کاهش یافته، ارسال می کند. این ناحیه مغزی یعنی قشر پیشانی چپ، در حافظه اپیزودیک یا به یاد آوردن تجربیات گذشته، نقش مهمی دارد.
تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای با فرکانس پایین (rTMS) امید به جلوگیری از زوال ذهنی و زوال عقل را که با افزایش سن ایجاد می شود ارائه می دهد. به گفته محققان دانشگاه گلاسکو، این روش دریچه ای جدید برای  ارائه یک درمان انقلابی در آسیب های مغز باز می کند.
به گفته محققان ، بررسی های الکتروفیزیولوژیکی نشان می دهد که تحریک الکتریکی مغز در منطقه پیشانی بر شبکه وسیع تری تأثیر گذاشته و با مهار مناطق آهیانه ای، شکل گیری حافظه را بهبود می بخشد. 
در یک آزمایش، ۲۴ شرکت کننده تحت دو شرایط شوک خفیف الکتریکی و بدون شوک خفیف الکتریکی وظیفه داشتند تا فهرستی از کلمات را به خاطر بسپارند. 
پژوهشگران دریافتند گروه دریافت کننده شوک های خفیف عملکرد به مراتب بهتری داشته و تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای با فرکانس پایین در قشر جلویی چپ، ناحیه ای که در حافظه اپیزودیک نقش دارد، عملکرد مغز را از طریق تعدیل فعالیت عصبی در مناطق آهیانه بهبود می بخشد.
پژوهشگران تلاش می کنند به این سوال پاسخ دهند که آیا می توان با این روش شروع آلزایمر را به تاخیر انداخت یا خیر؟  زیرا اختلال حافظه اپیزودیک یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر است که افراد زیادی در هر گروه سنی را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش سیناپرس،با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر و زوال عقل وجود ندارد، تمرکز شدید دانشمندان و محققان بر راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS Biology منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا