خورشید واقعا چه رنگی است؟

به گزارش سیناپرس، رنگ ستارگان بستگی به دمای سطح آنها و طول موج چشم انسان دارد که چگونه دیده شود. رنگ واقعی خورشید سفید است اما در ساعات مختلف روز به رنگ زرد تا متمایل به نارنجی به نظر می رسد چرا که جو زمین نور آبی را بیشتر پراکنده کرده و کمبود جزیی نور آبی باعث می شود تا چشم انسان رنگ خورشید را زرد تشخیص دهد.

خورشید در طیف وسیعی از طول موج ها یا رنگ ها نور ساطع می کند. در واقع، این کار را در همه بخش های طیف الکترومغناطیسی، به غیر از اشعه گاما انجام می دهد. از اوج طیف رنگی خورشید می توان برای به دست آوردن دمای سطح آن که حدود ۵۵۰۰ درجه سانتی گراد است، استفاده کرد. البته باید توجه داشت که این فرایند را می توان برای تعیین دمای سطح کلیه ستارگان به کار برد.

حداکثر طول موج در یک طیف رنگی نیز به طور کلی رنگ ظاهری یک جسم را تعیین می کند. به عنوان مثال، ستاره های سردتر قرمز و ستاره های گرمتر آبی دیده می شوند و ستاره هایی در بین آنها نارنجی، زرد و سفید ظاهر می شوند. به گزارش سیناپرس، برای خورشید، طیف در واقع در طول موجی است که ما معمولاً آن را سبز توصیف می کنیم. با این حال، در محدوده باریک طیف مرئی، میزان نور ساطع شده در هر طول موج تقریباً یکسان است.

اما مهمتر اینکه چشم انسان با میانگین رنگ های مختلف طیف رنگی با هم نور را درک نمی کند. بنابراین، مقدار بسیار کمی از نور سبز برای چشم انسان سبز به نظر نمی رسد، سفید دیده می شود. خورشید فقط باید نور سبز از خود ساطع کند تا چشم ما آن را سبز تشخیص دهد.

این بدان معناست که رنگ واقعی خورشید سفید است اما چرا به طور کلی زرد به نظر می رسد؟ به گزارش سیناپرس، مساله فوق به این دلیل است که جو زمین نور آبی را به طور موثرتری نسبت به نور قرمز پراکنده می کند. این کمبود جزیی در نور آبی سبب می شود که چشم انسان رنگ خورشید را زرد تشخیص دهد.

هرچه نور خورشید از جو بیشتر عبور کند، نور آبی بیشتری پراکنده می شود. بنابراین، در طلوع و غروب خورشید درصد بسیار بیشتری از نور قرمز در طیف رنگی خورشید وجود دارد که اغلب نتایج چشمگیری را در اختیار انسان قرار می دهد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا