اینجا احتمالا پناهگاه آخرین انسان های نئاندرتال بود

به گزارش سیناپرس، در پی مطالعات باستان شناسان در منطقه ونگارد (Vanguard) واقع در جبل الطارق، یک غار باستانی با قدمت بیشتر از ۴۰ هزار سال شناسایی شد که  بررسی آن می تواند اطلاعات بیشتری در مورد انسان های نئاندرتالی که در آن زمان در این منطقه زندگی می کردند، نشان دهد.

به باور پژوهشگران، با توجه به اینکه این غار حدودا ۴۰ هزار سال پیش با شن و ماسه مسدود شده، احتمالا بقایای سکونت داخل آن بیشتر از ۴۰ هزار سال پیشینه داشته و به نئاندرتال ها تعلق دارد. به گزارش سیناپرس، این گونه انسانی بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰ هزار سال پیش در اروپا و اوراسیا زندگی می کردند.

مطالعات باستان شناسی در این منطقه از حدود یک ماه پیش شروع شده و در نهایت منجر به کشف  محوطه ای  شد که طول آن ۱۳ متر بوده و استالاکتیت ها مانند یخ های وهم آوری از سقف اتاقک آویزان شده اند.

محققان در امتداد سطح اتاق غار ، بقایای استخوان جانورانی همچون سیاهگوش ، کفتار، کرکس گریفون و همچنین یک حلزون بزرگ را کشف کردند که احتمالاً الگوی غذایی نئاندرتال ها را تشکیل داده و توسط آن ها به داخل غار آورده و خورده شده بود.

گفتنی است هنوز حفاری در داخل این سکونتگاه باستانی شروع نشده و محققان مشتاقند ببینند با شروع حفاری چه چیزی را در این محل پیدا خواهند کرد. به گزارش سیناپرس، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با پژوهش های فوق گفت : ما احتمال می دهیم در این غار قبرهای مربوط به نئاندرتال ها را پیدا کنیم. ما چهار سال پیش دندان شیری یک کودک چهار ساله نئاندرتال را نزدیکی این اتاقک پیدا کرده بودیم. این بقایای استخوانی با کفتارها ارتباط داشته و ما گمان می کنیم که کفتارها، این کودک را که احتمالاً مرده بود، به داخل غار آورده بودند.

تاکنون محققان شواهد زیادی از حضور نئاندرتال ها را در غارهای منطقه گورهام ، کشف کرده اند ، از جمله این آثار می توان به نقوش و حکاکی هایی  که احتمالاً از آثار اولیه نئاندرتال ها بوده ، اشاره کرد.

علاوه بر این ، یافته ها نشان می دهد که نئاندرتال های ساکن در این غار، پرها را از بدن پرندگان شکاری بیرون آورده تا از آن ها به عنوان زیور آلات استفاده شود. آن ها همچنین از ابزارهای مختلف سنگی و استخوانی نیز استفاده می کردند.

باستان شناسان احتمال می دهند که این غار ممکن است یکی از معدود آخرین مکان هایی باشد که نئاندرتال ها قبل از انقراض خود در حدود ۴۰ هزار سال پیش در آن زندگی می کردند.