ساخت چسب واکسن پرینت سه بعدی

به گزارش سیناپرس به نقل از ndtv، واکسن هایی که در حال حاضر و از قدیم مورد استفاده قرار می گیرند سرنگ های معمولی هستند که با سوزنی که دارند، واکسن را به بدن تزریق می کنند. اما دانشمندان آمریکایی به تازگی نوعی چسب واکسن پرینت سه بعدی تولید کرده اند که نه تنها درد ناشی از تزریق را کاهش می دهند بلکه محافظت بیشتری نسبت به واکسیناسیون معمولی ایجاد می کند.

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد و کارولینای شمالی در آزمایش های بالینی، این چسب واکسن سه بعدی را به طور مستقیم روی بدن حیوانات آزمایش کرده اند. واکنش ایمنی به دست آمده از این چسب های واکسن، به طور تقریبی 10 برابر بیشتر از تزریق واکسن با سوزن روی بازوست. 

در این فناوری، میکرونیدل های ریزی روی یک تکه چسب پلمیری قرار می گیرند که به نسبت به تزریق با سوزن، مدت زمان بیشتری زمان می برد تا مواد واکسن به پوست برسد و مواد تزریق شود. تولید این واکسن توسعه سریع تر جهانی را در زمینه واکسن ها باعث می شود.

به گزارش سیناپرس، تزریق این واکسن غیرتهاجمی و بدون درد بوده و حتی خود فرد هم می تواند تزریق واکسن را انجام دهد و همچنین ترسی از تزریق با سوزن در افراد ایجاد نمی کند. این چسب های واکسن مانند واکسن های تزریقی، بعد از استفاده، سلول های ایمنی T و واکنش آنتی بادی خاصی آنتی ژنی را در بدن ایجاد می کند که به نظر می رسد بیشتر از تزریق های زیرپوستی است.

افزایش واکنش ایمنی در بدن، استفاده از دوزهای واکسن را اقتصادی می کند به طوری که در چسب های واکسن دوز کم تری برای ایجاد واکنش ایمنی کم تر به کار می رود. محققان در این روش توانسته اند میکرونیدل ها را به صورت پرینت سه بعدی تولید کنند. 

محققان مدعی شده اند که از میکرونیدل های پرینت سه بعدی می توان برای تولید چسب های واکسن آنفلوآنزا، هپاتیت، کرونا و سرخک نیز استفاده کرد. اما در استفاده از واکسن های تزریقی محدودیت هایی وجود دارد که هم مسئله ذخیره واکسن در فضای سرد و حضور افراد آموزش دیده را شامل می شود. 
این چسب واکسن با میکرونیدل هایی که دارد در پوست حل شده و به هر نقطه ای از بدن قابل حرکت است.به گزارش سیناپرس، این گروه تحقیقاتی در حال حاضر روی استفاده از این فرمول روی واکسن های فایزر و مادرنا برای کرونا هستند تا در آینده ای نزدیک بتوان از این چسب ها برای تزریق واکسن استفاده کرد. 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا