ماسک هوشمندی که خود را با سطح آلودگی هماهنگ می کند

به گزارش سیناپرس، در طول همه گیری ویروس کرونا و بروز بیماری کووید 19، استفاده از ماسک صورت برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری فوق به عادتی جدید برای اکثر مردم دنیا تبدیل شده است، کاری که در برخی موارد دشواری هایی را نیز به ویژه هنگام انجام فعالیت هایی نظیر ورزش به همراه داشته است.

محققان بنیاد ملی تحقیقات کره جنوبی برای غلبه بر این گونه مشکلات، یک ماسک تنفسی پویا طراحی و تولید کرده اند که اندازه منافذ آن در پاسخ به شرایط متغیری مانند ورزش یا سطوح مختلف آلودگی هوا تغییر کرده و به کاربران اجازه می دهد در مواقعی که سطح فیلتراسیون بالایی نیاز نیست، راحت تر نفس بکشند.

ماسک های فعلی نمی توانند خود را با شرایط متغیر وفق دهند. استفاده از آن ها باعث می شود با گذشت زمان، نفس فرد حبس شده و انجام بازدم، احساس گرما، رطوبت، بوی بد دهان و ناراحتی به ویژه هنگامی که نفس بیشتری در حین فعالیتی نظیر تمرین بدنی بیرون می آید ایجاد شود.

اما حالا ابداع جدید محققان کره ای می تواند به افراد کمک کند تا تجریه جدیدی را از به کارگیری ماسک های صورت داشته باشند و از این وسیله محافظتی، به شیوه ای آسان تر استفاده نمایند.

آن ها یک فیلتر هوای پویا از جنس نانوالیاف الکتروریسی شده با ریز حفره هایی ایجاد کرده اند که با کشیده شدن، منبسط شده و باعث می شود هوای بیشتری از آن عبور کند. به گزارش سیناپرس، این در حالی است که افزایش در تنفس پذیری فیلتر فوق تنها با کاهش حدود 6 درصد در بازدهی فیلتراسیون آن به دست آمده است. 

محققان فوق سپس سیستمی را در اطراف فیلتر مورد اشاره قرار دادند که شامل سنسور، پمپ هوا و تراشه میکروکنترلر بود. این دستگاه به صورت بی سیم با یک رایانه خارجی دارای نرم افزار هوش مصنوعی که به ذرات معلق در هوا و همچنین نسبت به الگوهای تنفسی کاربر در حین ورزش واکنش نشان می داد، ارتباط برقرار می کرد. بررسی های عملی نشان داد که این سیستم، به درستی قادر به افزایش اندازه منافذ در زمان هایی است که افراد در هوای تمیز ورزش می کنند. 

به گفته محققان، نرم افزار AI به سیستم فوق این امکان را می دهد تا با ویژگی های تنفسی منحصر به فرد اشخاص مختلف سازگار شود و همین امر می تواند آن را برای ساخت ماسک های صورت شخصی سازی شده مناسب نماید. 

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه در کنگره ACS Nano که توسط انجمن شیمی آمریکا هدایت می شود، انتشار یافته اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا