شایع ترین بیماری های ناف را بشناسید

به گزارش سیناپرس،ناف به دلیل ساختار خاص خود مستعد بروز بیماری های مختلفی است که در صورت عدم توجه می تواند عوارضی جدی در پی داشته باشد.

در این گزارش به بررسی انواع  رایج بیماری های ناف می پردازیم:

عفونت ناف: یکی از مشکلات ناف، عفونت ناف است که به دلایل مختلفی مانند پرز ناف، فتق و غیره ایجاد می شود. سوراخ کردن ناف احتمال عفونت ناف را افزایش می دهد و استفاده از آویزهای تزئینی باعث التهاب و زخم ناف می شود. از علائم عفونت ناف می توان به سوزش، خارش و درد درون ناف و همچنین قرمز شدن داخل و اطراف ناف اشاره کرد. اگر با ضدعفونی کردن ناف این علائم برطرف نشده و شدت گرفت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 

فتق ناف: این عارضه یکی دیگر از بیماری های ناف به حساب آمده و شامل کیسه پریتونئوم و محتویات آن است که به دلیل نقص در دیواره داخلی شکم از حلقه نافی بیرون می‌زند. این بیماری در کودکان ارثی بوده و در بزرگسالان اکتسابی است.به گزارش سیناپرس،  در صورتی که بیرون زدگی فتق ناف شامل روده و محتویات آن باشد، سبب انسداد روده خواهد شد. این مشکل در خانم بیشتر دیده شده و از دلایل زمینه ساز آن می توان به چاقی، بارداری ‌های متعدد و تومور های داخل شکمی اشاره کرد. ایجاد حالت غیر طبیعی، وجود درد و تورم در اطراف ناف، از شایع ‌ترین نشانه های این عارضه به حساب می آید که در کودکان  موجب بی قراری و گریه در حالت نشسته می شود.

این نشانه‌ ها در بزرگسالان به دلیل نقص در دیواره شکمی به وجود می‌ آید و سرفه‌ های پشت سر هم، بیماری را شدت می بخشد. درمان فتق ناف جراحی است. 

 

پرز ناف: یکی دیگر از مشکلاتی است که برای ناف ایجاد می شود. آقایان، افراد مسن، افراد پرمو و آنهایی که دارای ناف توخالی یا فرورفته هستند، بیشتر دچار این مشکل می شوند. پرزهای موجود در ناف مخلوطی از تارهای لباس که در ناف گیر می کند، عرق بدن، سلول های مرده پوست و باکتری هاست. در این صورت تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن باعث می شود تا از عفونت ناف جلوگیری شود. 

افتادگی یا دررفتگی ناف: در این بیماری، ناف از محل اصلی خود جابجا می شود که تشخیص آن کمی سخت بوده و نیاز به معاینه دقیق و دادن اطلاعات صحیح به پزشک دارد. در این عارضه ناف به هر سمتی که جابه جا شود به روده های همان بخش فشار وارد می کند. هیجانات ناگهانی مانند یکه خوردن، استرس، بلند کردن اجسام سنگین و بلند کردن نامناسب بار از عوامل در رفتگی ناف هستند.

گزارش: مولود یوسفی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا