باورهای غلط و عامیانه در مورد ناف را بشناسید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی آمریکا در تحقیقاتی که روی ناف های افراد مختلف با سن و زمینه اخلاقی و عادات متفاوت که در نقاط مختلف زندگی می کنند، انجام دادند دریافتند در ناف افراد عادی،  ‌بین ۶۰ تا ۷۰ گونه میکروبی وجود دارد.

گفتنی است تاکنون به طور کلی ۱۴۰۰ گونه موجودات ریز در ناف افراد مختلف پیدا شده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که برخی موجوداتی که در ناف هر شخص زندگی می‌کنند،‌ برای آن فرد منحصر به فرد است و در فرد دیگری پیدا نمی شود و البته برخی از باکتری های ناف در افراد مختلف مشابه است. مشاهده بسیاری از این باکتری ها نیز کاملا غیر منتظره بوده چرا که بعضی از آنها معمولا در محیط دریایی و یا در خاک های خارجی پیدا شده اند. 

گروه تحقیقاتی فارماکولوژی، دانشکده هنان دانشگاه پزشکی چین در تحقیقات جدید خود از طب سنتی چینی استفاده روشی به عنوان درمان سبز را معرفی کردند که در آن پمادی گیاهی به طور موضعی روی ناف قرار داده شده و عفونت را درمان می کند.

به گزارش سیناپرس، ناف نوزادان نیازمند توجه و مراقبت بیشتری بوده و محل بریده شده ناف در نوزادان باید خشک و تمیز نگه داشته شود تا بیافتد و اگر آلودگی وارد این ناحیه شود، محل زخم، عفونت کرده و مشکلاتی برای نوزاد ایجاد خواهد کرد. 

 

در ادامه به بررسی برخی باورهای عامیانه و غلط در مورد ناف می پردازیم:

شکل ناف در اثر بریدن بند ناف به وجود می ‌آید: این تصور نادرست است شکل و حالت ناف پیش از این در شکم مادر شکل گرفته‌ است و برای افراد مختلف متفاوت است اما با عمل جراحی می توان شکل آن را تغییر داد.

قرار دادن خمیر یا روغن روی ناف بریده شده نوزاد آن را بهبود می بخشد: این باور غلط است و قدیمی ها تصور اشتباهی داشتند و این عمل غیر بهداشتی نه تنها باعث زود افتاد و خوب شدن ناف نوزاد ندارد بلکه باعث عفونت ناف می شود. 

همه انسان ها ناف دارند: درست است که بند ناف راه ارتباطی جنین و مادر بوده و پس از بریده شدن به صورت ناف در می آید و همه انسان ها این روند را طی می کنند اما ممکن است در همان نوزادی برخی افراد به فتق ناف مبتلا شده باشند و با جراحی ناف شان از بین رفته باشد. برخی افراد نیز با جراحی ناف خود را حذف می کنند. 

ناف اثری از دوره جنینی بوده و پس از آن هیچ فایده ای ندارد: این باور اشتباه است در حال حاضر جراحان با کمک ناف می توانند برخی از عمل های شکمی بیمار خود را انجام دهند.به گزارش سیناپرس،این کار در لاپاراسکوپی به وضوح دیده می شود. لوله ای از طریق سوراخی که در ناف ایجاد شده وارد شکم می شود و از آن طریق جراحان فعالیت های لازم خود را انجام می دهد. 

گزارش: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا