چاقی در کودکی با ناباروری در بزرگسالی مرتبط است

محققان گفتند: حتی کاهش وزن کوتاه مدت ممکن است تغییرات مرتبط با وزن را در عملکرد باروری تا حدی معکوس کند.

چاقی در دوران کودکی می تواند تأثیرات جدی بر سلامت دوران بزرگسالی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ داشته باشد. چاقی همچنین با مشکلات باروری در مردان و زنان ارتباط دارد.

دکتر «سولن رِرات» و همکارانش در بیمارستان «دانشگاه آنژه» در فرانسه مطالعه کردند که چگونه یک برنامه کاهش وزن ۱۲ هفته ای در ۳۴ پسر ۱۰ تا ۱۸ ساله بر شاخص های سلامت باروری و متابولیسم تأثیر می گذارد.

به گفته محققان، پسرانی که در طول سه ماه وزن خود را کاهش دادند، سطح انسولین آنها بهبود یافت و میزان تستوسترون آنها افزایش یافت. همچنین در این مطالعه علائمی وجود داشت که نشان می داد سلول های لیدیگ در بیضه ها که در اثر چاقی تغییر کرده بودند، معکوس شده اند. سلول های لیدیگ شاخص باروری هستند.

یافته های این مطالعه بر ضرورت در نظر گرفتن چاقی در دوران کودکی به عنوان عاملی در مسائل باروری در آینده تأکید می کند.

دکتر رِرات افزود: به شدت توصیه می کنیم مدیریت زودهنگام چاقی کودکان برای از بین بردن این اختلالات و جلوگیری از مشکلات باروری در آینده و همچنین کاهش خطرات سایر بیماری های ناتوان کننده ضروری است.

ررات هشدار داد: مطالعه ما فقط اثرات تعداد کمی از پسران چاق را پس از یک برنامه آموزشی درمانی ۱۲ هفته ای ارزیابی کرد. مطالعات بیشتر با پیگیری طولانی مدت مورد نیاز است تا به مطالعه کامل تأثیر کاهش وزن بر عملکرد تولید مثل کمک کند.

چاقی مشکلی است که بعضی از کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. وزن کودکان چاق، نسبت به سن و قدشان، بیشتر از حد معمول است.

چاقی در کودکان مشکلات زیادی را به بار می آورد. مشکلاتی مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه می یابند. بسیاری از کودکان چاق تا بزرگسالی نیز چاق باقی می مانند، به خصوص اگر یکی از والدین یا هر دو آنها چاق باشند. چاقی در کودکی همچنین ممکن است موجب اعتماد به نفس ضعیف و افسردگی شود.

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش چاقی در کودکان، بهبود تغذیه و عادت های ورزشی کل خانواده است. درمان و جلوگیری از چاقی در کودکی، به سلامت فعلی و آینده کودکان کمک می کند.

علایم چاقی در کودکان

هر کودکی که کمی اضافه وزن دارد، لزوما چاق نیست. بعضی از کودکان استخوان بندی درشتی دارند. علاوه بر آن، کودکان به طور طبیعی مقدارهای متفاوتی از چربی را در مراحل مختلف رشد در بدن خود دارند. پس تنها با نگاه کردن نمی توان تشخیص داد که اضافه وزن کودک ناشی از یک مشکل در سلامتی وی است یا خیر.

شاخص توده ی بدنی (BMI) یک راهنمای آماری وزن نسبت به قد، و معیار پذیرفته شده اضافه وزن و چاقی است. پزشک با استفاده از این شاخص، نمودار رشد و در صورت لزوم، از طریق دیگر آزمایش ها مشخص می کند که آیا کودک اضافه وزن و مشکلات متعاقب آن را دارد یا خیر.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا