چرا گاهی وارد اتاق شده و فراموش می کنیم برای چه کاری آمدیم؟

به گزارش سیناپرس، در نظر داشته باشید تقریبا همه مردم و در هر  گروه سنی دچار این مشکل شده و این نوع فراموشی هیچ ارتباطی به کاهش توانایی مغز یا شروع آلزایمر و زوال عقل نداشته و سال ها است که پژوهشگران در حال بررسی دلایل آن هستند.

از سال ۲۰۰۶، روانشناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا در حال بررسی پدیده ای هستند که به عنوان «اثر در» شناخته می شود. در یک مطالعه ، آنها از تنظیمات واقعیت مجازی استفاده کردند تا نشان دهند که حافظه افراد هنگامی که از در ورودی به اتاق دیگر می روند ، کاهش می یابد.

محققان در بیان دلیل این پدیده می گویند که خاطرات ما به قسمت های مختلفی  تقسیم می شوند. به طور کلی می توان این دسته بندی خاطرات در مغز را به سه گروه کلی تقسیم کرد و معمولا ما در به یاد آوردن اطلاعات قسمت های قدیمی تر مشکل داریم.  

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند نیز در مطالعات خود دریافتند که عبور از درهای ورودی که به اتاقهای یکسان متصل می شوند عمدتا بر حافظه تأثیر نمی گذارد و شاید دلیل این مساله نیز عدم زمینه تغییر کافی  برای ایجاد مرز رویداد در مغز است.به گزارش سیناپرس، در این بررسی ها مشخص شد تنها زمانی که محققان، ذهن افراد را با یک کار ثانویه منحرف کردند ، درهای بین اتاقهای یکسان بر حافظه آن ها تأثیر گذاشت.

به اعتقاد پژوهشگران این مساله باعث می شود هنگامی که وارد یک اتاق جدید می شویم، ذهن فراموش کند که دلیل حضور ما در این فضای جدید چیست؟به گزارش سیناپرس، در حقیقت مغز انسان در هنگام عبور از در، یک پوشه جدید برای ذخیره اطلاعات باز کرده و در این میان احتمال فراموش کردن برخی اطلاعات پوشه قبلی به طور موقت وجود دارد.

این تأثیر بیشتر زمانی رخ می دهد که تغییر مهمی در زمینه فضای قبلی و محیط جدید ایجاد شود. به عنوان مثال ، اگر شما اتاق نشیمن خود را برای برداشتن چیزی از حیاط یا پارکینگ ترک کنید، بیشتر احتمال دارد دچار فراموشی شوید. پژوهشگران توصیه می کنند برای اجتناب از این مشکل،  سعی کنید هنگام انجام کار و در لحظه عبور از در ورودی به هدف خود متمرکز شوید.

مترجم: زهرا همراز
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا