سیگار خطر ابتلا به کووید 19 شدید را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه بزرگ در نوع خود که توسط بیوبانک بریتانیا و زیر نظر دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان می دهند که سیگار کشیدن، شدت ابتلا به بیماری کووید 19 و احتمال مرگ ناشی از عفونت مربوطه را تشدید می کند.

این تحقیق، اولین مطالعه در نوع خود برای جمع آوری داده های مشاهده ای و ژنتیکی در مورد ارتباط سیگار کشیدن و بیماری کووید 19 به منظور تقویت پایگاه داده شواهد علمی بوده است.

پیشتر، چندین مطالعه مختلف که در اوایل شیوع بیماری همه گیر فوق انجام شده بودند، حاکی از آن بوده اند که در میان جمعیتی که به دلیل ابتلا به کووید 19 در بیمارستان ها بستری می شدند، جمعیت کمتری از سیگاری های فعال دیده می شد. اما بعدا، سایر مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان دادند که سیگار کشیدن یک عامل خطر برای عفونت فوق است.

با این وجود، اکثر تحقیقاتی که تا به امروز در این خصوص انجام شده بودند، ماهیت مشاهده ای داشته و اثرات علت و معلولی را بررسی نکرده بودند.

در پژوهش دانشگاه آکسفورد که از تکنیکی موسوم به «تصادفی سازی مندلی» استفاده کرده است، دانشمندان از سوابق مرتبط با مراقبت های اولیه، نتایج آزمایش کووید 19، داده های بستری در بیمارستان و گواهی فوت استفاده کردند تا ارتباط بین سیگار کشیدن و شدت عفونت ناشی از بیماری عالم گیر فوق را پیدا کنند.

به گزارش سیناپرس، آن ها اطلاعات بیش از 400 هزار نفر را از ژانویه تا آگوست 2020 مورد بررسی قرار داده و ترکیب ژنتیکی شان را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، سیگاری های فعلی 80 درصد بیشتر در بیمارستان بستری می شدند و به طور قابل توجهی نیز بیشتر در معرض مرگ ناشی از کووید 19 قرار داشتند.

بررسی نشانگرهای ژنتیکی این افراد نشان داد که وجود استعداد ژنتیکی سیگار کشیدن در افراد، با 45 درصد خطر ابتلا به عفونت و 60 درصد خطر بیشتر برای بستری شدن در بیمارستان برای کووید 19 همراه است و در صورتی که افراد، جزو سیگاری های حرفه ای باشند، خطر بستری شدن به دنبال ابتلا به بیماری فوق، پنج برابر و خطر مرگ، 10 برابر افزایش می یابد.

این یافته ها را مجله تنفسی Thorax منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا