خطر زورگویی آنلاین در کمین قربانیان سوء استفاده جنسی

به گزارش سیناپرس ، در یک مطالعه پژوهشی که به رهبری محققانی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیای آمریکا انجام شده است، معلوم شده دختران نوجوان که اصولا فعالیت اینترنتی آن ها حتی به صورت آفلاین نیز با خطراتی روبرو است، در معرض انواع خطرات آنلاین قرار دارند که احتمال قربانی شدن آن ها را افزایش می دهد. ضمن آن که این اتفاق در نوجوانانی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند، به طور قابل توجهی بالاتر است.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که استفاده از اینترنت در حالت کلی خود برای نوجوانان مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، کاربران اینترنت همواره ممکن است در برابر جنایات جنسی اینترنتی و آزار سایبری آسیب پذیر باشند. 

درک فعالیت های آنلاین و نحوه ارتباط آن با ریسک های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. اما در مطالعات پیشین صرفاً به گزارش خود نوجوانان در مورد فعالیت اینترنتی توجه شده بود.

دختران نوجوان که اصولا فعالیت اینترنتی آن ها حتی به صورت آفلاین نیز با خطراتی روبرو است، در معرض انواع خطرات آنلاین قرار دارند که احتمال قربانی شدن آن ها را افزایش می دهد. ضمن آن که این اتفاق در نوجوانانی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند، به طور قابل توجهی بالاتر است.

حالا در مطالعه ای که با هدایت دانشمندان آمریکایی اجرا شده، 460 دختر نوجوان 12 تا 16 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند و فعالیت های اینترنتی آن ها به مدت 4 هفته زیر نظر گرفته شده است. از این افراد، 156 نفر در دوران کودکی تحت سوء استفاده جنسی را تجربه کرده بودند. 

محققان با همه نوجوانان شرکت کننده در تحقیق فوق، به منظور سنجش وضعیت بهزیستی روان شناختی و اجتماعی، رفتارهای جنسی و تجربه قربانی شدن آنلاین مصاحبه هایی انجام داده و این مصاحبه ها را دو سال بعد مجددا تکرار نمودند. 

اجراکنندگان این تحقیق دریافتند که نوجوانان را می توان بر اساس فعالیت آنلاین و آفلاین در سه گروه قرار داد. به گزارش سیناپرس ، در این میان، افرادی که سطح بالایی از فعالیت اینترنتی را در کنار رفاه روانی و اجتماعی پایین نشان می دادند، بیشترین خطر قربانی شدن آنلاین را داشتند. 

این موضوع شامل افزایش خطر آزار سایبری و دریافت درخواست های جنسی ناراحت کننده به صورت آنلاین بود. ضمن آن که دخترانی که تجاوز جنسی در دوران کودکی را تجربه کرده بودند، بیشتر در این گروه پرخطر قرار می گرفتند.

یافته های پژوهشی فوق که توجه به آن ها به ویژه توسط والدین، می تواند از بروز فجایعی در این خصوص جلوگیری کند، در نشریه معتبر Nature Human Behavior منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا