پیام رییس دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

بسمه تعالی

سال تحصیلی جدید با رنگ و بوی اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) آغاز شده که مهم ترین درس آن زنده نگه داشتن یاد شهادت، ظلم ستیزی و جاودانگی نهضت حسینی برای همیشه تاریخ است و تجلی این عشق و ایمان را در حرکت پیاده روی اربعین شاهد هستیم. تقارن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس و اربعین همچنین یادآور اهمیت نکوداشت حماسه هشت سال دفاع مقدس و ضرورت تبیین ارزش‌های ایستادگی ملت سربلند ایران در برابر ظلم و ستم به نسل های جوان است. بی تردید درس های برگرفته از نهضت عاشورای حسینی، افتخار دفاع مقدس را رقم زد و جوانان شجاع، غیرتمند، مومن و با توکل به خداوند متعال و اقتداء به مولای خود، جبهه‌های هشت سال دفاع مقدّس را به دانشگاه ایثار و جلوه‌گاه اخلاق و ارزش‌های الهی تبدیل کردند و سازنده ترین و ارزشمندترین درس های زندگی را رقم زدند.

برای دومین سال پیاپی سال تحصیلی را بدون حضور پرنشاط عزیزان دانشجو و استادان گرامی در حالی آغاز می‌کنیم که هنوز درگیر حضور ناخوشایند ویروس کرونا هستیم و امید داریم به زودی شاهد حضور فعال و شاداب دانشجویان و اساتید گرامی در دانشگاه باشیم. دانش، بینش و آگاهی مهم ترین ارکان زندگی عزت مند هر ملت است چون سبب غفلت زدایی شده و مسیر رسیدن به کمال انسانی را هموار می سازد. کشور عزیزمان در شرایط سختی است و تحریم های ناجوانمردانه از یکسو و ضررهای جبران ناپذیر کووید19 از سوی دیگر، عرصه را بر مردم نجیب ایران تنگ کرده و به همان نسبت بار مسئولیت و وظیفه‌ی دانشگاهیان را نیز در این شرایط سنگین تر نموده است. کرونا با تمام مشکلات و خسارت های غیر قابل جبران خود شاید فرصتی برای بازاندیشی بیشتر، اصلاح عملکردها و توجه به سلامت جسمی، اجتماعی و معنوی انسان ها فراهم نمود که پیش از این توجه کمتری به آن ها می‌‍شد. بدیهی است در محیط های علمی و مراکز آموزشی و پژوهشی گرفتار شدن در روش های سنتی بدون توجه کافی به نیازهای جامعه و تغییرات جهانی و همچنین بی انگیزگی دانشجویان و نداشتن خلاقیت و حس تعلق به جامعه کمکی به حل مشکلات موجود نمی کند. جامعه دانشگاهیان اعم ازدانشجویان و استادان باید به واقعیت­ ها و نیازهای حال و آینده جامعه توجه بیشتری داشته باشند و ضمن ابداع روش ­های نوین برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش جامعه، نوآفرین، کارآفرین و کیفیت محور باشند تا بتوانند نقش برجسته ای در حل مشکلات جامعه ایفا نمایند.

ایجاد روحیه خلاقیت، پژوهشگری، نوآوری و آینده نگری از اصلی ترین خصوصیات دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی موفق جهان است که در کنار مهارت­ های اجتماعی مهمی چون: مشارکت، همدلی و کارگروهی منجر به پرورش انسان های شایسته و ایجاد جامعه متعالی، اخلاق گرا و متدین می گردد. در دانشگاه علم و فرهنگ همواره تلاش داریم تا به سهم خود برای استفاده از علم درعمل تلاش بیشتری نماییم و درحل مشکلات اشتغال جامعه و ترویج روحیه کارآفرینی نقش بیشتری ایفا کنیم.

مفتخرم اعلام کنم که امسال نیز با وجود مشکلات بسیار ناشی از کرونا و تحریم های ناجوانمردانه کشور، دانشگاه علم و فرهنگ با تلاش دانشجویان و دانش اساتید ارجمند خود، موفقیت های خوبی در عرصه ملی و بین المللی کسب کرده است که درخشش دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، کسب رتبه های برتر المپیادهای علمی، کسب رتبه های برتر مسابقات ملی عرصه فرهنگی، ایجاد هسته های کسب و کار، تشکیل شرکت های دانش بنیان، افزایش تعاملات بین المللی و جذب دانشجویان خارجی از مهم ترین آن ها بوده است. در سال تحصیلی پیش رو میزبان دانشجویانی از کشورهای همسایه عراق، افغانستان، تاجیکستان و… هستیم که انتظار داریم دانشجویان عزیز به تاسی از پیشوایان معصوم و مطابق فرهنگ غنی ایرانی-  اسلامی، تعامل سازنده و رفتار اخلاقی مناسبی با میهمانان تحصیلی دانشگاه داشته باشند.

اینجانب ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای عزیز دفاع مقدس برای اعضای محترم هیات‌علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان پرتلاش آرزوی سلامتی و بهروزی دارم و آغازسال تحصیلی و حضور پرخیر و برکت دانشجویان نوورودی را تبریک و تهنیت می گویم. امیدوارم در سال تحصیلی جدید با رعایت پروتکل های بهداشتی، پرنشاط، سالم و سلامت با انگیزه خدمت به جامعه، در کناریک دیگر گام های مهمی در اعتلای روز افزون ایران اسلامی برداریم.

سید سعید هاشمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا