شناسایی هدف جدید برای واکسن سرطان

به گزارش سیناپرس به نقل از MIT، دانشمندان در ده های اخیر به دنبال کشف نوعی واکسن سرطان بودند که بتواند به مقابله با سرطان کمک کند. این واکسن های آزمایشی به گونه ای طراحی شده اند که با بزریق بخش هایی از پروتئین های سرطانی کشف شده در تومور، سیستم ایمنی بدن فرد را تحریک کند تا بتواند تومورهای سرطانی را نابود کند.

تاکنون هیچ یک از واکسن های تولید شده مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفته اند اما برخی از آنها در آزمایش های بالینی امیدهایی را برای درمان سرطان ملانومای پوست و برخی انواع سرطان های ریه زنده کرده اند.

اما محققان دانشگاه MIT به تازگی دریافتند که واکسیناسیون علیه پروتئین های خاص سرطان می تواند واکنش کلی سلول های T را تقویت کرده و به کوچک تر شدن تومورهای سرطانی در موش ها کمک کند.

این پژوهشگران دریافتند که واکسیناسیون علیه انواعی از پروتئین هایی که شناسایی کرده اند می تواند به فعال شدن سلول های خفته T که این پروتئین ها را هدف گرفته اند، کمک کرده و واکنش ایمنی کلی بدن را تقویت کند. محققان به این طریق می توانند مشاهده کنند که تمام واکنش های ایمنی ضد سرطانی یکسان ایجاد نمی شوند و واکسیناسیون می تواند واکنش قوی تری را در برابر هدفی ایجاد کند که تاکنون نادیده گرفته شده است.

به گزارش سیناپرس، زمانی که سلول ها سرطانی می شوند، شروع به تولید پروتئین های جهش یافته ای می کنند که در سلول های سالم دیده نمی شوند. این پروتئین های سرطانی که به نئوآنتیژن ها معروف اند، سیستم ایمنی بدن را به گونه ای تغییر می دهند که مشکلاتی در آن رخ می دهند و سلول های T که این پروتئین ها را شناسایی کرده، شروع به تخریب سلول های سرطانی می کنند.

در نهایت، این سلول های T خسته شده و زمانی که تومور یک محیط سرکوب کننده سیستم ایمنی ایجاد کرده و سلول های T را از کار می اندازد، باعث رشد خارج از کنترل تومورها می شود.

دانشمندان امیدوارند که واکسن های سرطان بتوانند به تازه شدن سلول های T و حمله آنها برای نابودی تومورها کمک کنند. تحقیقات جدید محققان دانشگاه MIT روی موش های آزمایشگاهی مبتلا به تومورهای ریه نشان می دهد با ظهور سلول های T که تومورهای سرطانی را هدف می گیرند، سلول های  زیرمجموعه T که پروتئین های سرطانی را مورد هدف می گیرند، با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت منجر به ظهور جمعیت غالبی از این سلول های می شود.
پس از خسته شدن این سلول ها، هنوز هم در محیط باقی مانده و با جمعیت سلول های T که پروتئین های مختلفی را در تومور هدف می گیرند، رقابت می کنند. محققان دریافتند چنانچه این موش ها را با یکی از پروتئین های سرطانی مورد هدف سلول های T واکسینه کنند، قادرند سلول های T را جوان کنند.

مترجم:ندا جوادهراتی