تشخیص ناهنجاری ستون فقرات با سیستم مادون قرمز

به گزارش سیناپرس ، ناهنجاری های ستون مهره ها، در بیشتر مواقع مجموعه ای از چرخش های مهره  ای در صفحه  افقی و انحنای غیرطبیعی در آن ها است. این ناهنجاری ها علاوه بر ایجاد اختلال در ظاهر و زیبایی قامت که اولین دلیل مراجعه افراد برای درمان است، عملکرد فیزیولوژیکی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

به دلیل وجود یک مقاومت نسبی در حرکت مهره ها نسبت به هم، مراحل درمان بر اساس بهبود در یک بازه زمانی نسبتاً طولانی انجام می گیرد، بنابراین، اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد ناهنجاری های ستون مهره، برای تصمیم گیری پزشک ضروری است.

بنا بر گفته متخصصان، براساس تحقیقات انجام شده، به طور متوسط حدود 80 درصد افراد جامعه به هنجاریابی های دقیق و تحت نظر قرار گرفتن توسط متخصصین مربوطه نیاز دارند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس بررسی و شناخت ناهنجاری های اسکلتی، می تواند تأثیر شایانی در جهت پیشگیری از ناهنجاری های جسمانی داشته باشد. استاندارد اصلی برای تشخیص اولیه و نظارت طولانی ناهنجاری های اسکلتی، تصویربرداری از دو نمای مختلف با استفاده از رادیوگرافی است که روشی تهاجمی محسوب می شود. اما محققان در این خصوص در تلاش هستند تا به روش هایی غیرتهاجمی این پایش را انجام دهند.

در همین راستا، محققانی از دانشگاه یزد مطالعه ای را انجام داده اند که در آن یک دستگاه ارزیاب غیرتهاجمی برای ناهنجاری های ستون مهره و لگن طراحی و بررسی شده است.

به گزارش سیناپرس ، آن ها این سیستم را با استفاده از دوربین های عمق سنج مادون قرمز طراحی و اجرا  کرده و سپس به کمک تحلیل های ریاضی و هندسی، کارآیی آن را مورد سنجش قرار داده اند و نتایج قابل قبولی کسب کردند.

مصطفی حاج لطفعلیان، پژوهشگر بیومکانیک ورزش از دانشگاه یزد و همکارانش در این باره می گویند: نتایج پژوهش ما نشان داد که استفاده از سیستم های عمق سنج مادون قرمز برای شناسایی ناهنجاری های اسکلتی ستون مهره و لگن قابلیت تکرارپذیری بالایی دارد و می تواند در پایش های مستمر، جایگزین مناسبی برای روش های تهاجمی و گران قیمتی مانند رادیوگرافی و یا روش موسوم به رسترواستروگرافی باشد.

دوربین های عمق سنج IR یا مادون قرمز، مجهز به سنسور عمق سنج و یک دوربین ویدئویی هستند و قادرند با ترکیب اطلاعات دو سنسور، سطح اسکن شده را به صورت ابر نقاطی سه بعدی ارائه دهند.

گفتنی است این یافته ها را دوفصلنامه علمی «پژوهش در طب ورزشی و فناوری» متعلق به دانشگاه خوارزمی منتشر کرده است.