قدیمی‌ترین جایزه علمی جهان برای کاشف «بوزون هیگز»

 اهالی علم و دانش هرگز تاریخ ۴ ژوئیه  ۲۰۱۲ میلادی را از خاطر نمی برند. در این روز، محققان مرکز علمی – تحقیقاتی سرن خبر کشف ذره ای موسوم به «بوزون هیگز» را به طور رسمی اعلام کردند تا با شناسایی این ذره، فیزیک ذرات تکمیل شود.

از بوزون هیگز به عنوان شاه کلیدی برای تمام تئوری های فیزیکی یاد می شود که پیش از این به بن بست علمی رسیده بودند و راه حلی برای آنها وجود نداشت. بوزون هیگز، ذره بنیادی اولیه فرضی و دارای جرمی است که چگونگی جرم ‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر را توضیح می دهد. به عبارتی دیگر، بوزون هیگز، شکل گیری ذرات اولیه جهان کنونی ما را بعد از انفجار بزرگ توصیف می کند.

قدیمی ترین جایزه علمی به خاطر تلاش و کوشش های پیتر هیگز  Peter Ware Higgs به وی تعلق گرفت.

هیگز، فیزیکدان و استاد برجسته دانشگاه ادینبورگ است که در سال ۲۰۱۳ میلادی منتخب جایزه نوبل فیزیک برای کشف ذره گریزان بوزون هیگز شده بود. در ژوئيه ۲۰۱۲ میلادی، مركز سرن در ژنو از كشف يک ذره جديد با ويژگی های بسيار نزديک به بوزون هيگز خبر داد كه شواهد قبلی آن توسط اين مركز به ثبت رسيده بود. وجود ذره هيگز برای اولين بار در سال ۱۹۶۴ میلادی توسط فيزيكدانان ذرات پيش‌ بينی شده بود.

به گزارش مهر ،مدال «Copley» سلطنتی لندن به دلیل نقش مهم هیگز در نظریه بوزون هیگز به وی اختصاص یافت. مدال کاپلی در سال های ۱۷۳۱ میلادی حدود ۱۷۰ سال پیش از نخستین جایزه نوبل به «استفن گری» اعطا شده بود. این جایزه در سال های اخیر به تحقیقات علمی برتر دانشمندانی نظیر «استفان هاوکینگ» فیزیکدان انگلیسی، «الک جفریز» پیشگام اثر انگشت DNA و «آندره جیم» برای کشف گرافن اعطا شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا