تزریق دز تقویتی واکسن کووید-۱۹، ایمنی را بالا می برد

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، جانسون و جانسون اعلام کرد که واکسن تک دز کووید -۱۹ این شرکت در مطالعات عملکرد خوبی داشته است، محافظت طولانی مدت در برابر ویروس کرونا ارائه می دهد و تزریق دز تقویتی آن چند ماه پس از تزریق اولیه، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

این شرکت داروسازی با انتشار داده های بالینی مرحله آخر این واکسن مبتنی بر آدنوویروس، که توسط شرکت جانسون و جانسون تولید شده است، اعلام کرد: شرکت جانسون اند جانسون اوایل سال جاری میلادی مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را در آمریکا دریافت کرده است.

جانسون و جانسون اعلام کرد که دو مطالعه انجام داده است که در آن داوطلبان دز دوم و تقویتی این واکسن را بین ۲ تا ۶ ماه پس از تزریق واکسن اول دریافت کردند. گفته می شود این تقویت کننده منجر به افزایش واکنش ایمنی در دریافت کنندگان بین ۱۸ تا ۵۵ سال  می شود.

اما شرکت جانسون و جانسون اعلام کرد: زمانی که این واکسن کرونا دو ماه پس از اولین دز تزریق شود، این دز تقویتی در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ شدید ۱۰۰ درصد و در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ علامت دار در سراسر جهان ۷۵ درصد موثر بود. تزریق این واکسن در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ علامت دار در آمریکا ۹۴ درصد موثر بود.

در بیانیه شرکت آمده است: هنگامی که دز تقویت کننده واکسن کووید -۱۹ جانسون و جانسون دو ماه پس از اولین تزریق ارائه شد، سطح آنتی بادی به چهار تا ۶ برابر بیش از آنچه که بعد از یکبار تزریق مشاهده شد، افزایش یافت.

در مطالعه دیگری که تزریق دز تقویتی را پس از ۶ ماه آزمایش کرد، جانسون و جانسون اعلام کرد که میزان آنتی بادی در بین دریافت کنندگان بین ۹ تا ۱۲ برابر بیشتر شده است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که واکسن کرونای تک دز این شرکت در پیشگیری از ابتلا به عفونت در آمریکا در فاصله زمانی میان ماه های مارچ و اواخر ژوئیه ۷۹ درصد و در پیشگیری از بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ۸۱ درصد موثر بوده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا