کشف مسیر کشنده نوعی ویروس برای ورود به سلول

به گزارش سیناپرس ، ویروس عامل بیماری «تب دره ریفت» ویروس خطرناکی است که باعث شیوع نوعی تب خونریزی دهنده در حیواناتی مانند گوسفند، بز و گاو می شود. این عامل بیماری زا توسط پشه انتقال یافته و منجر به عفونت در افرادی می شود که با حیوانات مرده یا در حال مرگ سروکار دارند.

تب دره ریفت که در آفریقا و شبه جزیره عربستان گاهی در صدها مورد انسانی مشاهده شده و منجر به بروز ده ها مورد مرگ و میر می شود، در حال حاضر درمان خاصی ندارد. اما پشه هایی که قادر به انتقال این ویروس هستند در سراسر جهان یافت می شوند. لذا شناخت دقیق این عامل بیماری زا برای درک مکانیسم های آن و کنترل فعالیتش ضروری است.

در همین راستا و در پژوهش جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه پیتسبورگ و دانشکده بهداشت عمومی آمریکا انجام گردیده، کشف شده که ویروس فوق با استفاده از پروتئینی که به طور معمول در مصرف لیپوپروتئین های با چگالی پایین  یا LDL ها نقش دارد، وارد سلول ها می شود.

اگرچه درصد مرگ به واسطه این بیماری، 1 تا 2 درصد بوده و چندان بالا ارزیابی نمی شود، ولی شیوع آن می تواند علاوه بر سلامت مردم، معیشت آن ها را نیز با مشکلات عدیده ای روبرو سازد و نکته مهم تر درباره آن، شبیه بودش به بیماری کووید 19 است.

بیماری تب دره ریفت در حیوانات اهلی به ویژه حیوانات جوان که ضعف بیشتری دارند، با شدت بالاتری اتفاق می افتد.به گزارش سیناپرس، ویروس عامل این بیماری، اگرچه به نوعی تحت نظر دانشمندان است، اما با توجه به این که توسط پشه هایی که در همه جا یافت می شوند منتقل می شود، می تواند به سایر نقاط جهان گسترش یافته و به مسئله ای جدی تبدیل گردد.

سازمان بهداشت جهانی تب دره ریفت را به عنوان یک بیماری اولویت بندی شده که احتمال دارد در آینده نزدیک باعث اپیدمی شود، ذکر نموده است.

ویروس عامل این بیماری به راحتی از طریق نیش پشه در بین حیوانات اهلی منتقل می شود. انسان ها نیز علاوه بر احتمال آلوده شدن توسط نیش پشه، ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض مایعات بدن حیوانات آلوده به این بیماری دچار شوند.

حالا پژوهش دانشمندان آمریکایی روی جانوران مدل نشان داده که این ویروس برای آلوده کردن سلول ها به فعالیت ژن LRP1 و به دنبال آن، ساخته شدن پروتئینی که به عنوان پذیرنده LDL در سلول ها عمل می کند، نیاز دارد.

این یافته فرصت مناسبی را برای مقابله با بیماری مورد اشاره فوق ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس ، درواقع اگر بتوان به نحوی به صورت موقت، ژن LRP1 را از دسترس خارج کرد، ممکن است توانایی گسترش ویروس فوق در بدن محدود شده و در نتیجه دوام بیماری کاهش یابد.

مجریان این تحقیق بدین منظور پروتئینی به نام RAP را به کار گرفته اند که پروتئینی طبیعی در پستانداران بوده و قادر است به LRP1 متصل شده و از اتصال آن به جایگاه های دیگر جلوگیری کند. این کشف باعث می شود که متخصصان، توان کنترلی بسیار بالاتری روی این ویروس و بیماری ناشی از آن داشته باشند.

یافته های ارزشمند فوق که در نشریه معتبر و بین المللی Cell منتشر شده اند، می توانند به درمان هایی منجر شوند که از تب دره ریفت جلوگیری کرده یا با تداخل در توانایی ورود ویروس به سلول ها، تأثیرات آن را کاهش دهند.

مترجم: محمدرضا دلفیه