فناوری جدیدی که انتشار کربن را منفی می کند

به گزارش سیناپرس، یک شرکت مهم استرالیایی به نام Southern Green Gas Ltd (SGG) با همکاری شرکت معتبر  Swiss Re که به صورت بین المللی در حوزه بیمه های مختلف فعال است، اخیرا موافقت خود را برای همکاری درخصوص طرح های نوین حذف کربن در استرالیا که شامل فناوری DAC یا جذب مستقیم گازCO2  از هوا می شود، اعلام کرده اند. این اتفاق می تواند به منفی شدن انتشار گاز فوق به عنوان یکی از مهم ترین آلاینده های جوی منجر شود.

در این فناوری، ماژول هایی طراحی شده اند که از نانو مواد دارای چارچوب آلی فلزی ساخته شده و قادرند CO2 را مستقیما از هوا جذب نمایند. به گزارش سیناپرس، از آن جا که فناوری DAC انرژی مورد نیاز خود را به طور کامل از تشعشعات خورشیدی تامین می کند، حذف گاز CO2 توسط آن می تواند منجر به منفی شدن انتشار این گاز به اتمسفر شده و از این طریق، رسیدن به انتشار خالص صفر را برای چنین آلاینده هایی ممکن گرداند.

شرکت SGG هزینه میان مدت استفاده از چنین سیستمی را 100 دلار به ازای هر تن CO2 حذف شده از هوا تعیین نموده است. دو شرکت فوق اعلام کرده اند که به منظور حذف موثر کربن از هوا، در زمینه های زیر با یکدیگر همکاری خواهند کرد:

– آگاه کردن هرچه بیشتر ذینفعان اصلی در استرالیا درخصوص فرصت حذف کربن
– آموزش ذینفعان بین الملل در مورد پتانسیل های برتر استرالیا در زمینه حذف کربن
– تسهیل دسترسی به بودجه های مورد نیاز برای اجرای پروژه های نمایشی
– ایجاد کنسرسیوم هایی از سرمایه گذاران پروژه و مشتریان خارج از کشور برای همکاری بهتر

بازار حذف کربن، یک اکوسیستم جدید از ذینفعان و نیازها ایجاد می کند و به همراه آن فرصت هایی نیز برای ایجاد تخصص و تجاری سازی این فعالیت جدید ایجاد می شود.

بر اساس اظهارات متخصصان شرکت های فوق، امروزه راه حل های مبتنی بر طبیعت برای حذف کربن، در دسترس و آماده استفاده هستند، اما نمی توانند کار خود را به تنهایی انجام نمی دهند. بنابراین ما باید ترکیبی متعادل از راه حل های طبیعی و فناوری های نوین را برای دستیابی به هدف خود به کار ببریم.

گزارش های اخیر موسسه Swiss Re نشان می دهند که برای دست یابی به میزان خالص صفر در انتشار آلاینده های جوی، ما نیاز به ایجاد یک صنعت حذف کربن داریم که قادر باشد با سرعت و طی سه دهه، سالانه 10 تا 20 میلیارد تن آلاینده را از اتمسفر پیرامونمان حذف نماید. تنها در چنین صورتی است که امکان زندگی پایدار برای نسل های آینده فراهم خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، مدیران SGG در این باره اشاره کرده اند: «استرالیا دارای موقعیت بسیار مناسبی از این لحاظ است و می تواند سهم قابل توجهی در این وظیفه اصلی یعنی حذف مستقیم کربن از هوا داشته باشد. این کشور همچنین حوضه های خشکی و دریایی دارد که ظرفیت بالقوه مناسبی برای ذخیره دائمی صدها میلیارد تن CO2 دارند».

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا