درمان عنکبوت‌ هراسی با اپلیکیشن جدید تلفن همراه

پژوهشگران "دانشگاه بازل"(University of Basel) سوئیس، یک اپلیکیشن جدید برای تلفن همراه ابداع کرده‌اند که از واقعیت افزوده برای کاهش ترس کاربر خود استفاده می‌کند. بررسی‌های صورت‌گرفته نشان داد که این اپلیکیشن پس از یک برنامه دو هفته‌ای توانسته است احساس ترس و انزجار را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

تخمین زده می‌شود که تا پنج درصد از کل مردم، ترس قابل‌توجهی نسبت به عنکبوت دارند. تصور بر این است که این فوبیا از موجودات وحشتناک هشت پا، به صورت تکاملی در برخی از افراد وجود دارد.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داد که نوزادان شش ماهه معمولا هنگام قرار گرفتن در معرض عنکبوت‌ها، واکنش‌های استرس‌زا نشان می‌دهند. بدین ترتیب بیزاری از عنکبوت می‌تواند یک حس ذاتی باشد که برای محافظت از ما در برابر تهدیدهای خطرناک ایجاد شده است.

"درمان از راه مواجهه"(Exposure therapy)، یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان ترس‌هایی مانند "عنکبوت‌هراسی"(Arachnophobia) است. با وجود این، قرار دادن افراد در معرض منبع ترس، همیشه فرآیند ساده‌ای نیست. برای مثال، همه درمان‌گرها چند رتیل غول‌پیکر را در مطب خود نگه نمی‌دارند تا آنها را برای درمان از راه مواجهه به کار ببرند.

پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر، آزمایش درمان از راه مواجهه را برای انواع گوناگون فوبیا ساده‌تر و ایمن‌تر کرده است. درمان از راه مواجهه با استفاده از واقعیت افزوده، به پزشکان امکان داده است تا با بیمارانی که ترس از ارتفاع دارند، کار کنند. با وجود این، درمان با استفاده از واقعیت افزوده هنوز پرهزینه است و اغلب به محیط‌هایی محدود می‌شود که امکان نظارت پزشکان بر بیماران را فراهم می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه بازل، یک اپلیکیشن جدید تلفن همراه موسوم به "فوبیز"(Phobys) طراحی کرده‌اند که با استفاده از یک رابط ساده واقعیت افزوده، تصاویر عنکبوت‌های متحرک را در محیط اطراف کاربر نشان می‌دهد. پژوهشگران در یک آزمایش بالینی که برای بررسی کارآیی این اپلیکیشن طراحی شده بود، ۶۶ بیمار مبتلا به عنکبوت‌هراسی را مورد ارزیابی قرار دادند.

دو سوم گروه شرکت‌کنندگان باید طی یک دوره دو هفته‌ای، شش جلسه سه دقیقه‌ای را به کار کردن با اپلیکیشن تلفن همراه اختصاص می‌دادند. بقیه شرکت‌کنندگان نیز بدون مداخله مستقیم کار کردند.

همه شرکت‌کنندگان در پایان آزمایش، یک ارزیابی رفتاری را برای اندازه‌گیری واکنش‌های ترس و نفرت خود انجام دادند. یک آزمایش ویژه نیز برای قرار دادن شرکت‌کنندگان در معرض عنکبوت واقعی انجام شد که در یک ظرف پلاستیکی شفاف قرار داشت. این آزمایش به پژوهشگران امکان داد تا میزان نزدیک شدن و تماس داشتن با عنکبوت را اندازه‌گیری کنند.

نظر پژوهشگران این است که استفاده مکرر از این اپلیکیشن و واقعیت افزوده مبتنی بر تلفن همراه، در کاهش عنکبوت‌هراسی شرکت‌کنندگان موثر بوده است.

لازم به ذکر است که این برنامه در قالب یک اپلیکیشن تجاری ابداع شده است که می‌تواند هم در تلفن‌های هوشمند اپل و هم در نرم‌افزار اندروید مورد استفاده قرار بگیرد. امتحان کردن این اپلیکیشن، رایگان است اما پروتکل آموزش، هزینه‌هایی دارد. این پژوهش، در "Journal of Anxiety Disorders" به چاپ رسید.