افزایش ابتلای دانش آموزان به نزدیک بینی با همه گیری کرونا

به گزارش روزنامه دیلی میل،  محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگدونگ چین متوجه شدند که تعداد کودکان مبتلا به نزدیک بینی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، دو برابر شده است.

آنها عامل این افزایش نزدیک بینی کودکان را استفاده طولانی مدت از رایانه در آموزش مجازی می دانند و می گویند کودکان در دوران کرونا به دلیل آموزش مجازی و سپری کردن زمان کمتر در خارج از منزل، وقت بیشتری را در پشت صفحه نمایش رایانه ها صرف می کنند.

به گفته محققان،  این فقط یک نمونه دیگر از تأثیرات طولانی مدت همه گیری کرونا روی مردم است، که در آینده نیز بسیار بیشتر می شود.

این محققان که یافته های آنها در مجله JAMA Ophthalmology منتشر شده است، ابتلا به نزدیک بینی را در کودکان خردسال حتی قبل از بروز همه گیری کرونا مطالعه کرده بودند، آنها در سال ۲۰۱۸ بیش از هزار کودک را در زمینه این عارضه آزمایش کردند.

در این تحقیق گروهی از دانش آموزان کلاس دومی مورد آزمایش قرار گرفتند و آنها را دوباره در سال ۲۰۱۹ با ورود به کلاس سوم در زمینه نزدیک بینی سنجش بینایی کردند. در ادامه این تحقیق در سال ۲۰۱۹ گروهی دیگر متشکل از هزار دانش آموز کلاس دومی به افراد مورد مطالعه در این تحقیق اضافه شدند.  

همه گیری کووید۱۹ در پایان سال ۲۰۱۹  در ووهان چین آغاز شد اما تا اوایل سال ۲۰۲۰ اکثر شهرهای این کشور را به تعطیلی کشاند.

دانش آموزان کلاس دومی که از سال ۲۰۱۹ در زمینه نزدیک بینی آزمایش شده بودند، در پایان سال ۲۰۲۰ و در دوران شیوع کووید ۱۹ زمانی که در کلاس سوم بودند، پس از حدود یک سال زندگی در همه گیری کرونا ، مجدداً در ارتباط با نزدیک بینی مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان متوجه شدند که در گروه قبل از همه گیری، ۷.۵ درصد از کودکانی که در سال ۲۰۱۸ نزدیک بینی نداشتند، در سال ۲۰۱۹ به این بیماری مبتلا شدند اما این رقم در گروهی که در جریان همه گیری مورد آزمایش قرار گرفتند ۱۵ درصد بود.

این بدان معناست که میزان موارد ابتلا به نزدیک بینی جدید کودکان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن دو برابر شده است. محققان معتقدند که علت افزایش شدید ابتلای کودکان به نزدیک بینی در فاصله زمانی میان این دو سال طولانی مدت نگاه کردن مقابل صفحه نمایش رایانه است.

دانش آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا در بسیاری از کشورها مجبور شدند که در آموزش مجازی شرکت کنند و در نتیجه آنها ساعت ها در روز به صفحه نمایش رایانه خیره می شوند، حتی در خارج از مدرسه، کودکان به جای شرکت در فعالیت های خارج از خانه مانند سال های گذشته، وقت آزاد خود را در مقابل صفحه نمایش رایانه می گذرانند.

در تحقیقات قبلی مدت زمان بالای استفاده از صفحه نمایش رایانه به ویژه در دوران کودکی با نزدیک بینی همراه بوده است. بسیاری حتی در آغاز همه گیری کرونا می ترسیدند که آموزش مجازی بر سلامت چشم دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد.  این تنها یکی از بسیاری از آثار بالقوه درازمدتی است که به دلیل اختلال در زندگی روزمره افراد در طول همه گیری کووید-۱۹ بروز کرده است.  

محققان می گویند: تأثیر طولانی مدت تغییرات محیطی در طول دوره شیوع کووید-۱۹، مستلزم تحقیقات بیشتر با مشاهده طولانی تر است. انزوای اجتماعی ناشی از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا همچنین با افزایش کودکان مبتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه و بیش¬فعالی (ADHD) مرتبط است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا