محل فرود مریخ نورد ناسا مشخص شد

به گزارش سیناپرس به نقل از bbc، این مریخ نورد که ابعادی به اندازه چرخ دستی گلف دارد، قرار است در سال 2023 در نزدیکی حاشیه غربی دهانه «نوبیل» فرود بیاید؛ این حفره با عرض 73 کیلومتر تقریبا به طور دائمی سایه است. 

مأموریت «وایپر» یکی از برنامه های ناسا در ادامه اکتشافات انسان در کره ماه است تا بتوانند از این طریق، وجود احتمال یخ را پیدا کنند. از یخ می توان برای خنک کردن آب آشامیدنی و نیز سوخت موشک استفاده کرد. ناسا در نظر دارد در همین دهه، فضانوردان را به سطح کره ماه برساند. 

در برنامه «آرتمیس» آژانس فضایی، نخستین زن و اولین فرد رنگین پوست روی کره ماه فرود خواهند آمد. این مأموریت می تواند راه را برای حضور طولانی مدت انسان در تنها ماهواره طبیعی زمین هموار کند. آنها در این مأموریت درمی یابند که استخراج یخ آب تا چه اندازه برای انسان سهل یا دشوار بوده است. 

اگر منابع فراوانی در دسترس باشد، ماهیت بقای انسان در کره ماه تغییر می کند و نیز به انسنا در درک ماهیت چگونگی بازیابی این منابع کمک می کند. شواهد به دست آمده نشان می دهد که میلیاردها تن یخ در دهانه قطبی کره ماه محبوس است که هرگز نور خورشید به آنها نمی تابد و دمای آنها تا منفی 223 درجه سانتی گراد کاهش می یابد. قرار گرفتن در سایه دائمی، محیطی پایدار و بسیار سردی را برای این ذخیره یخی ایجاد کرده است که برای حفظ رسوبات بزرگ یخ زده ضروری است. 

به گزارش سیناپرس، محققان بر این باورند که قطب های ماه ویژگی های بسیار چشمگیری دارند به ویژه قطب جنوب، جایی که حوضه های باستانی باعث بالا رفتن کوه ها شده اند. اما موانعی هم برای کاوش در این منطقه ناآشنا و حاوی یخ پیش روی فضانوردان و دانشمندان قرار دارد. طراحی مریخ نوردی که بتواند در چنین مکانی، با شب های بسیار سرد و روزهای گرم کارکند، بسیار چالش برانگیز است. 

خورشید در افق قطب جنوبی بسیار ارتفاع پایینی دارد و سایه های بلندی ایجاد می کند که به سرعت حرکت می کنند. نوسانات شدید در نور و تاریکی می تواند فرار مریخ نورد را از خطرات احتمالی دشوارتر کند. به گزارش سیناپرس ، بنابراین مهندسان باید مسیر حرکت مریخ نورد را در کره ماه با دقت برنامه ریزی کنند تا بتواند از تاریکی دوری کند و با نگه داشتن پنل های خورشیدی به سمت خورشید، سطح قدرت خود را حفظ کند. اما در عین حال، مریخ نورد باید توانایی ورود به قسمت های سایه و تاریک را هم در مواقع اعلام دستور داشته باشد. 

این نخستین مریخ نورد ناسا مجهز به چراغ های جلویی است که به مکان یابی و ترسیم رسوبات یخی که تصور می شد در حفره های تاریک قرار گرفته اند، کمک می کند. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا