ابداع کاتالیزوری برای تبدیل فاضلاب به انرژی پاک

به گزارش سیناپرس، نسل جدیدی از کاتالیزورهای پرقدرت که توسط تیمی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه آدلاید ساخته شده است، اثربخشی روش استفاده از فاضلاب دارای اوره برای تولید انرژی پاک را افزایش می‌دهد.

به بیان این پژوهشگران، اوره در فاضلاب‌های سراسر جهان فراوان است و می‌توان از آن برای سوخت پیل های سوختی به‌عنوان جایگزینی برای تکنولوژی مرسوم فعلی استفاده کرد.در این راستا، نوع جدیدی از کاتالیزورها ساخته شده است که با بازده بالاتری از فاضلاب دارای اوره، انرژی پاک تولید می‌کند.

به گزارش سیناپرس، الکترولایزر دستگاهی است که آب را با استفاده از انرژی الکتریکی تجدیدپذیر به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌کند. هیدروژن یک سوخت پاک است که وقتی در پیل سوختی مورد استفاده قرار گیرد، تنها خروجی اضافی آن، آب است.

به گفته مجریان این پژوهش، «ما برای نخستین بار نشان داده‌ایم که می‌توان بازده فرایند کار الکترولایزر را افزایش داد، به طوری که نسبت به سیستم‌هایی که از کاتالیزورهای موجود استفاده می‌کنند، می‌تواند ورودی انرژی را کاهش داده و هیدروژن بیشتری تولید کند».

بازده تکنولوژی‌های تبدیل انرژی مدرن که از اوره استفاده می‌کنند به واسطه واکنش الکتروشیمیایی اکسیداسیون اوره (UOR) مشخص می‌شود.بنابراین طراحی و سنتز کاتالیزورهای جدید نقشی کلیدی در رشد تکنولوژی‌ها بازی می‌کند.

پژوهشگران در این تحقیق، به دنبال بهبود کاتالیزور‌های UOR بوده اند که عموماً عملکرد ضعیفی دارند و تنها تعداد کمی از تکنولوژی‌های موجود آن ها، خروجی انرژی پایدار تولید می‌کنند.

آن ها می گویند: «تکنیک‌های الکترو‌کاتالیستی می‌توانند فاضلاب غنی از اوره را که به تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان تبدیل شده است، به هیدروژن تبدیل کنند و این امر به تولید انرژی پاک و نیز کاهش آثار مضر آن بر محیط زیست کمک می‌کند».به گزارش سیناپرس، این تیم از دانشمندان بین‌المللی یافته‌های ارزشمند خود را در نشریه معتبر و جهانی Nature Energy منتشر کرده اند.