موز را در کنار سایر میوه ها نگهداری نکنید

به گزارش سیناپرس، احتمالا تاکنون این مساله را تجربه کرده اید که قراردادن موز در کنار برخی میوه ها باعث می شود آن ها سریع تر فاسد شده و تغییر رنگ دهند. به همین دلیل متخصصین تغذیه توصیه می کنند موز را در کنار سایر میوه ها نگهداری نکنید. حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که دلیل این موضوع چیست؟
از نظر علمی این موضوع کاملا مشخص است زیرا موز در هنگام رسیدن گازی به نام اتن که به نام اتیلن نیز شناخته می شود از خود آزاد می کند که آن را می توان یک هورمون گیاهی طبیعی محسوب کرد. به گزارش سیناپرس، این هورمون با شکستن دیواره های سلولی و در ادامه از طریق تبدیل نشاسته به قند و کاهش اسیدیته میوه، باعث رسیدن و سیاه شدن بافت آن می شود. 

لازم به توضیح است که برخی از میوه های دیگر از جمله سیب و گلابی  نیز دارای این هورمون هستند و البته در این میوه ها تنها در هنگام مجاورت با هوا هورمون اتیلن آزاد می شود اما در موز این هورمون به طور طبیعی از سطح میوه خارج شده و زمانی که سایر میوه ها در معرض اثرات آن قرار گیرند، واکنش نشان داده و زودتر سیاه می شوند.

بنابراین نگهداری موز در کنار برخی میوه ها مانند سیب و گلابی می تواند فرایند رسیدن آنها را تسریع کرده و باعث نرم شدن و قهوه ای شدن سریعتر میوه شود. با این حال، برخی از میوه ها، از جمله پرتقال، لیمو و بسیاری از انواع توت ها، به این هورمون هیچ حساسیتی نداشته و در مقابل آن واکنش نشان نمی دهند، بنابراین نگهداری موز در کنار آن ها ضرری ندارد.

مترجم: فاطمه کردی 
منبع: how it works daily
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا