بازگشت آب های شور به چرخه آب

به گزارش سیناپرس؛ یکی از معضلات اصلی و مهم بشر در دنیای حاضر،کمبود منابع آبی مصرفی در شهرها و روستاها است. این معضل به قدری فراگیر است که در برخی از منابع علمی اصطلاحاتی نظیر جنگ آب یا مشابه آن را می خوانیم. فناوری نانو در کنار تمامی اتفاقات متحیرکننده اش این بار برای رفع این معضل به کمک بشر آمده است، اما این بار در ایران.

شرکت پیام آوران نانو فناوری فردانگر  در راستای حل این معضل دست به اقدامی فناورانه برای بازگرداندن پساب های صنعتی به چرخه آب و بازیابی آب ها مصرفی با کیفیت استاندارد زده است. 

بهاره کاویانی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت در گفتگو با خبرنگار سیناپرس معتقد است، اصل تمرکز این شرکت روی تسویه آب های آشامیدنی است؛ وی درباره فرآیند به کار گیری فناوری های مرتبط با نانو در حل معضلات کم آبی گفت: امروزه نمی توان تنها واژه بحران را در بحث کم آبی به کار برد. چراکه این واژه به معنای یک شرایط حاد موقتی است. باید گفت، ما از بحران عبور کردیم و به معضل شدید و همیشگی کم آبی رسیدیم و این بسیار جدی تر از بحران است. 

به گفته این کارآفرین، باید خیلی جدی‌تر از یک بحران با این جریان مواجه شویم؛ از آنجایی که منابع آبی محدودی داریم و با توجه به گرمایش جهانی و معضلات تغییر اقلیم این منابع رو به اتمام است. از سوی دیگر مصرف بی رویه، افزایش جمعیت، صنعتی شدن و اشتباه مصرف کردن این ضربه جدی به ذخایر آبی کشور زده است. 

وی افزود:از آنجایی که منابع آبی در کشور ما به دو دسته سطحی و زیرزمینی تقسیم می شود، این دو منبع توان تامین نیاز آبی کشور را ندارد و استفاده کردن از آب های شور و اقیانوسی هم دارای اثرات اقلیمی و زیست محیطی خاص خود است؛ بنابراین ما در راستای به کارگیری نانو فناوری در چرخه آب وارد فاز عملیاتی شدیم.

کاویانی گفت: عموما پساب ها علاوه بر آسیبی که به محیط زیست می زنند، به مرور زمان برای انسان خطر آفرین است. خوشبختانه ما توانستیم با تمرکزروی پساب ها دوباره آن را به چرخه آب برگردانیم. همچنین از دیگر اقدامات این شرکت ، به حداقل رساندن انرژی صرف شده در تصفیه آب و کاهش مواد شیمیایی موجود در پساب ها است. 

وی ادامه داد:همچنین در تلاش هستیم روی  سه مولفه مهم، یعنی کاهش پساب، کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف مواد شیمیایی اقدامات فناورانه مهمی به سرانجام برسانیم و موفق هم بودیم.

کاویانی گفت: باتوجه به اینکه مقدار آرسنیک آب ها با خروج پساب های صنعتی بیشتر و بیشتر می ‌شود توانستیم با استفاده از جاذب های نانو ذرات آهن که درصد جذب بالایی دارند و فرآیندهای اکسیداسیون مواد شیمیایی موجود در پساب، آلودگی آب ها را به حداقل برسانیم. 

وی افزود: این روش قیمت سرمایه‌گذاری پروژه ‌ها را پایین می آورد؛ قدم دیگری که در همین راستا به پروژه تسفیه آب اضافه کردیم، به کارگیری فرآیند پیش تسفیه پساب ها است، تا درصد مواد جاذب ها را کاهش دهیم. 

این کارآفرین با اشاره به موفقیت فناوری نانو برای جداکردن نمک ها از آب های شور شده گفت: فناوری نانو این امکان را به ما داد تا بتوانیم نمک و نیترات  اضافی در آب های شور شده را تا حد زیادی بزداییم تا دوباره به چرخه آب برگردد. حذف نمک به شدت در صرفه جویی آب می‌تواند کمک رسان باشد.این درحالی است که  تاکنون از روش‌های سنتی که اسمز معکوس است استفاده می ‌شد که به شدت رقابتی و هزینه بر است.

به گفته کاویانی، در تلاش هستیم تا بتوانیم با فناوری نانو این موضوع را برای صنعتگران روشن کنیم که می ‌توانیم با صرف هزینه‌ های کم آب های شور را از آب‌های شیرین جدا کنیم و به تسویه آنها بپردازیم ؛ چرا که پساب‌ها و آب های شور علاوه بر اینکه به ذخایر دیگر منابع آبی آسیب می ‌زنند، برای محیط زیست نیز مضر هستند.
 

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا