برندسازی شهری در اصفهان مستلزم نظام برنامه ریزی است

به گزارش سیناپرس اصفهان، اکرم اکبریان دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: جهانی سازی موجب تحرك جهانی منابع، سرمایه ها و انسانها شده است. بنابراین شهرها به منظور جلب توجه، تمرکز، سرمایه، کسب و کار و بازدیدکننده با هم رقابت می کنند و برند شهری و برندسازی شهر از موضوعات مهم در بسیاری از شهرهای دنیاست.

وی ادامه داد: نام اصفهان با فضای زیبای شهری، بناهای قدیمی و باستانی، پل ها و گنبدهای فیروزه ای و….. عجین است و البته تصویر اجتماعی، تصویر اقتصادی، مبلمان شهری و معماری بر نگاه افراد موثر است اما ارتقا اعتبار و شهرت شهر می تواند این نگاه را زنده نگه دارد.

این دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی عنوان کرد:  شهرها قابلیت هایی دارند که شناسایی آن ها می تواند مزیت رقابتی را برای ما پیدا کند تا بتوان جذب سرمایه را به آن سوق داد چرا که جذب سرمایه و سرمایه گذاری در شهر باعث ترقی، پیشرفت و جذب گردشگر می شود و حداقل می توان از علل و موانع جذب سرمایه گذاری و ظرفیت سازی، آگاهی یافت تا مدیران و سیاست گذاران شهری با برنامه و استراتژی عمل کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از صاحب نظران مهم ترین هدف شهرهای مدرن را افزایش قابلیت رقابت پذیری خود از طریق برندسازی می دانندگفت: اگر چه از اصفهان به عنوان نصف جهان نام می برند اما به اندازه توصیفاتی که از اصفهان می شود در جذب سرمایه گذاری موفقیتی نداشته است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: به نظر می رسد خلاء یک رویه و مدلی که به صورت جامع، موانعی که فرصت  جهانی شدن را از صفهان می گیرد، احساس می شود. یعنی مدلی که بتواند با توجه به خصیصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… سازوکار روشنی پیش روی مسؤولین قرار دهد.

وی اضافه کرد: . تعدیل از تفکرات قالبی که جلوی رشد اصفهان را گرفته و باعث شده مباحث ارزشی ارتقا نیابد ضروری است تا شاهد جذب سرمایه گذار و برندسازی شهرزیبا و پرافتخار اصفهان در آینده ای نه چندان دور باشیم.

اکبریان تاکید کرد: شهرهایی که پیش از این به عنوان شهرهای همه منظوره شناخته می شده اند، امروز می دانند که باید به تناسب ویژگی ها و قابلیت های خود به اقتضائات آینده متمرکز شوند. بنابراین ما در درجه اول نیازمند یک مدیریت برند شهری آگاهانه با نگاه به آینده هستیم و مدیران شهری باید به این مهم به عنوان یک ابزار استراتژیک توسعه نگاه کنند تا توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه برندسازی در نظام برنامه ریزی شهری مشخص شود و سازمان های مختلف در زمان برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت خود آن را در نظر بگیرند تا رفاه اقتصادی، دسترسی به کلیه مکان های رفاهی، تفریحی و… برای همگان به دست آید.

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا