علت تب در بیماران مبتلا به سیروز کبدی چیست؟

من مردی شصت ساله و مبتلا به سیروز کبدی هستم. چند روزی است که تب دارم و گاهی اوقات نیز درد شکمی به سراغم می آید. علت تب در بیماران مبتلا به سیروز کبدی چیست؟ آیا سیروز کبدی باعث درد شکمی می شود؟

مبتلایان به سیروز کبدی که دارای تجمع آب در شکم ( آسیت) هستند، ممکن است دچار عفونت شکمی ( پریتونیت خود به خود) شوند که در این حالت، انتقال باکتری ها از روده ها با داخل شکم مسوول است. ضعف سیستم ایمنی، بستری در بیمارستان و انجام اقدامات تهاجمی در بیماران مبتلا به سیروز بر افزایش خطر بیشتر ابتلا به عفونت ها را می افزاید. ابتلا به عفونت سبب بدتر شدن سطح آگاهی فرد و اختلال در عملکرد کلیه ها می شود.

به طور طبیعی کبد عاری از هر نوع میکروب است. در بیماران مبتلا به سیروز به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن میکروب های مختلف وارد گردش خودن می شوند. این بیماران بیشتر در معرض عفونت بوده و در این شرایط انجام اقدامات تشخیص درمانی جنبه اورژانسی دارد. باید توجه داشت که در سیروز با علت مصرف زیاد الکل، احتمال بروز عفونت بیشتر است. گاهی اوقات علت تب تغییر در میزان پروتئین غذاست.

همچنین سیروز کبدی باعث درد شکمی نمی شود اما در صورت بروز عفونت شکمی امکان بروز درد شکمی وجود دارد. از علل دیگر درد شکمی در بیماران مبتلا به سیروز کبدی، زیادی تجمع آب در شکم، ایجاد لخته ( ترومبوز) در عروق خونی داخلی شکمی یا ابتلا به سرطان کبدی است و باید توسط بررسی های دقیق، علت درد شکمی بررسی شود.

*دکتر سید موید علویان، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا