آغاز هفته ملی پژوهش از ۲۰ آذر

دکتر عبدالساده نیسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات برنامه‌های هفته پژوهش امسال، گفت: هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار "تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها" در سطح استانی و ملی برگزار خواهد شد که هفته پژوهش و فناوری استانی سال جاری از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه و هفته ملی پژوهش و فناوری از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه تعیین شده است.

وی بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش نام برد و اظهار کرد: این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه "تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران" با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۲۴ تا ۲۷ آذرماه برگزار خواهد شد.

نمایشگاه فناوری در یک هفته ملی

نیسی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه در سه بخش برپا می‌شود، توضیح داد: بخشی از این نمایشگاه به "عرضه فناوری" اختصاص دارد که بر بستر مجازی برگزار می‌شود و در این زمینه نرم افزارهای این رویداد آماده شده است و در صورتی که از سوی ستاد ملی کرونا مجوزهای برگزاری حضوری این نمایشگاه صادر شود، بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، این نمایشگاه به  صورت حضوری نیز برگزار خواهدشد.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، بخش دیگر این نمایشگاه را "تقاضای فناوری" دانست و با بیان اینکه این بخش برای سومین سال برگزار می‌شود، یادآور شد: در این بخش شرکت‌هایی که نیاز به جذب فناوری دارند، نیازهای خود را معرفی می‌کنند و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها توانمندی‌های خود را عرضه می‌کنند و در صورتی که این طرف عرضه و تقاضای فناوری موفق به انعقاد قرار داد شوند، گرنت‌هایی به آنها اعطا خواهد شد.

به گفته وی در صورتی که شرکت دانش بنیان، پژوهشگاه و یا دانشگاهی بتواند نیازهای فناورانه عرضه شده در این نمایشگاه را مرتفع کند، مورد حمایت وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

نیسی همچنین از برگزاری بخش "فناوری‌های نوپدید" در این نمایشگاه خبر و در این باره توضیح داد: در این بخش فناوری‌هایی که در آینده مورد نیاز کشور است و یا فناوری‌های موجود با قابلیت صادراتی عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مسوول برگزاری بخش فناوری‌های نوپدید این نمایشگاه تعیین شده است، ادامه داد: از آنجایی که این برای اولین بار است که این بخش برگزار می‌شود، شهرک علمی و تحقیقاتی به عنوان دبیر برگزار کننده این نمایشگاه، اقدام به برنامه ریزی خواهد کرد و جزئیات آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی با اشاره  به برگزاری جلسات هماهنگی با دبیران مناطق برای برپایی برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری، گفت: با توجه به تغییر احتمالی استاندارها، مقرر شده است که شیوه نامه‌های جدید برای تعامل میان استاندارها و دانشگاه‌ها تدوین شود؛چرا که بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و وزارت علوم بر این است که نیاز فناوری، ارتباط میان صنعت و جامعه هر استان و بوم باید از سوی دانشگاه‌ها صورت گیرد.

نامگذاری روزهای هفته پژوهش

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به برگزارش هفته ملی پژوهش و فناوری از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه گفت: این هفته ملی از روز شنبه ۲۰ آذرماه با زنگ پژوهش و تقدیر از دانش آموزان برتر آغاز خواهد شد. جزئیات روزهای این هفته به این شرح است:

روزتاریخمناسبتپیشنهاد عنوان روزتوضیحات
شنبه۲۰آذرپژوهش و فناوری،پشتیباتی‌ازتولیدزنگ پژوهش و تقدیر از دانش آموزان برتر
یکشنبه ۲۱آذرپژوهش‌وفناوری‌پشتیبانی‌ازتولیدبرنامه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری متناسب با عنوان روز
دوشنبه۲۲آذرپژوهش‌وفناوری‌مانع‌زدایی‌ازتولیدبرنامه دستگاه‌های اجرایی متناسب با عنوان روز
سه‌شنبه۲۳آذرپژوهش‌وفناوری‌علوم‌انسانی‌وعلوم‌پایهتوسعه علمی و مشارکت در پاسخگویی به نیازهای جامعه
چهارشنبه۲۴آذرپژوهش‌وفناوری‌واثربخشی اجتماعیافتتاح بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار
پنجشنبه۲۵‌آذرروز پژوهشبزرگداشت پژوهشگران و فناوریجشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر

برنامه‌های علوم انسانی در هفته پژوهش

نیسی با بیان اینکه در هفته پژوهش علوم انسانی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، گفت: یک روز از این هفته به علوم انسانی اختصاص یافته است و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، برنامه‌هایی را در این روز برگزار می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای این منظور جلسه‌ای با معاونان دستگاه‌های اجرایی برگزار کردیم و معاونان وزرای دستگاه‌های اجرایی نظرات خود را در این زمینه ارائه کردند و برنامه‌ها به اشتراک گذاشته شد و در این زمینه هم اندیشی انجام شد تا دستگاه‌های اجرایی در هفته پژوهش مشارکت داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا