داروی فشار خون برای مقابله با زوال عقل

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، پیش از این محققان اعلام کرده بودند که یک داروی فشار خون می تواند در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به زوال عقل مؤثر عمل کند.

 آنها به تازگی دریافتند که یک داروی دیگر به نام «آملودیپین» هم که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد می تواند همین اثر را داشته باشد. 

این دارو قادر است در ابتدا مانع از پیشرفت زوال عقل عروقی شود. زوال عقل عروقی با کاهش جریان خون به مغز ایجاد می شود که به طور عادی با باریک شدن عروق یا سکته بروز می کند. حدود 150 هزار نفر در انگلیس و 600 هزار نفر در آمریکا از زوال عقل یا همان کاهش حافطه رنج می برند. 

محققان دانشگاه منچستر اثرات این داروی فشار خون را روی موش های مبتلا به فشار خون بالا و عروق خونی آسیب دیده آزمایش کردند. نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که این دارو باعث اتساع عروق شده و اکسیژن و موادمغذی بیشتر به مغز موش ها می رسد. 

به گزارش سیناپرس، داروی «آملودیپین» میزان پروتئین موجود در پوشش سلول ها را بازیابی می کند که باعث افزایش جریان خون در مغز می شود. چنانچه این مطالعات موفقیت آمیز باشند، این دارو قادر است به بیماران مبتلا به زوال عقل کمک کند تا از پیشرفت این بیماری که سبک زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، جلوگیری کنند.
در حال حاضر هیچ درمانی برای درمان زوال عقل عروقی یا برگرداندن سلول های مغزی از بین رفته که پیش از تشخیص زوال عقل رخ می دهد، وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، پزشکان برای درمان این بیماران معمولا استاتین ها، آسپرین یا کلوپیدوگرل تجویز می کنند تا بتوانند عوامل پس زمینه بروز این بیماری را از بین ببرند. 
این داروی فشار خون قیمت پایینی دارد که به مبتلایان به فشار خون برای جلوگیری از ایجاد بیماری قلبی، حملات و سکته های قلبی داده می شود. این دارو با کاهش فشار خون، پمپاژ خون را برای قلب آُسان تر می کند.

محققان با آزمایش این دارو روی موش ها دریافتند جریان خون در نواحی فعال تر مغز موش هایی که از این دارو استفاده کرده بودند، به مراتب بیشتر بود؛ عروق خونی آنها گشادتر شده و اکسیژن و موادمغذی بیشتری برای تأمین قسمت های موردنیاز مغز تأمین می شود. 
آنها نشان دادند که استفاده از این دارو، فعالیت پروتئینی موسوم به Kir2.1 را در مغز کاهش می دهد. این پروتئین در سلول های پوشاننده عروق خونی وجود داشته و جریان خون را به نواحی فعال مغز افزایش می دهد. 
داروی «آملودیپین» مقدار پروتئین Kir2.1 را در موش ها بازیابی کرده و از مغز آنها در برابر اثرات مضر فشار خون بالا محافظت می کند.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا