راهی برای نجات گردشگری در دوران پساکرونا

به گزارش سیناپرس ، گسترش بیماری کووید 19 و تبدیل شدن آن به یک پاندمی قدرتمند، سیستم های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جهان را با چالش های بسیاری مواجه ساخته است و این عوامل، صنعت گردشگری را که همواره به طور ذاتی تحت تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاست های داخلی و خارجی است، به شدت متاثر کرده است.

با تعطیلی گردشگری و فعالیت های مربوط به آن به عنوان یکی از استراتژی های بهداشتی دولت ها برای مقابله با بیماری عالم گیر کرونا، صنعت فوق با کاهش بی سابقه عرضه و تقاضا مواجه شده و صدماتی سهمگین بر آن وارد شده است. 

پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری ملل متحد نیز بیانگر آن است که این بحران چیزی در حدود 910 میلیارد تا 1.2 تریلیون دلار از درآمدهای حاصل از گردشگری در سراسر جهان را کاهش خواهد داد.

به گفته متخصصان، برآوردها نشان می دهند که به دنبال محدودیت های شدید اعمال شده بر صنعت گردشگری، بیش از 100 میلیون شغل در این بخش اقتصادی به ویژه در شرکت های کوچک و متوسط را با خطر تعطیلی و بیکاری مواجه شده اند. به گزارش سیناپرس ، پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری ملل متحد نیز بیانگر آن است که این بحران چیزی در حدود 910 میلیارد تا 1.2 تریلیون دلار از درآمدهای حاصل از گردشگری در سراسر جهان را کاهش خواهد داد.

این به معنی کاهش 1.5 درصد تا 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است. اندیشمندان نیز بر این باورند که بحران مورد اشاره می تواند فعالیت در صنعت گردشگری را حتی در بلندمدت به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

این موضوع، انگیزه ای برای گروهی از محققان کشور از دانشگاه شیراز شده تا در خصوص آن مطالعه ای را انجام دهند. در این مطالعه، پژوهشگران بر آن شده اند تا راهکارهای ارتقاء کسب وکارهای گردشگری در دوران پساکرونا را شناسایی و اولویت بندی نمایند.

به گزارش سیناپرس ، آن ها در این مطالعه پژوهشی که در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد، از روش های متفاوتی مثل بررسی نظام مند ادبیات پژوهشی در بخش کیفی برای بررسی های خود استفاده نموده ند.

نتایج حاصل از تحلیل داده های این تحقیق نشان می دهند که راهکارهای ارتقاء کسب وکارهای گردشگری و مهمان نوازی در پساکرونا را می توان در 4 راهکار اصلی و 17 راهکار فرعی مورد توجه قرار داد.

همچنین بر این اساس، مراجعه به تحلیل ها نشان می دهد که مهم ترین راهکارهای ارتقاء کسب وکارهای گردشگری از دیدگاه خبرگان و فعالین این صنعت عبارت اند از راهکارهای اجرایی، راهکارهای بازاریابی، راهکارهای حمایتی و راهکارهای منابع انسانی.

مسلم باقری، محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و دو همکار دیگرش در اجرای این تحقیق اظهار داشته اند: «طبق یافته های ما، بازسازی مقصدها و سرمایه گذاری در سیستم گردشگری و مهمان نوازی، افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و کانال های مجازی در تبلیغات و حمایت از نوآوری در صنعت گردشگری و مهمان نوازی را می توان به عنوان مهم ترین راهکارهای فرعی ارتقای کسب وکارهای گردشگری و مهمان نوازی در پساکرونا معرفی کرد».

این نتایج که در فصل نامه «برنامه ریزی و توسعه گردشگری» وابسته به دانشگاه مازندران منتشر شده اند، می توانند رهنمودهایی عملی برای مدیران، فعالان و برنامه ریزان صنعت گردشگری در بخش دولتی و خصوصی فراهم آورند. 

در این راستا، باقری و همکارانش به مدیران و سیاست گذاران توسعه گردشگری پیشنهاد داده اند، «در راستای حمایت از کسب وکارهای گردشگری و مهمان نوازی، راهکارهای ارائه شده در این مطالعه به ویژه راهکارهای حمایتی و راهکارهای اجرایی را مورد توجه قرار دهند«. به گزارش سیناپرس ، همچنین به مدیران کسب وکارها و فعالان صنعت گردشگری در بخش خصوصی نیز پیشنهاد شده است که «به منظور ازسرگیری فعالیت ها در دوران پساکرونا، راهکارهای معرفی شده به ویژه راهکارهای بازاریابی و راهکارهای منابع انسانی مورد توجه ویژه قرار گیرند».

به گفته باقری و همکارانش، «در همین زمینه، مدیران و سیاست گذاران صنعت گردشگری در بخش دولتی و خصوصی بایستی هنگام برنامه ریزی جهت ارتقاء و بازسازی فعالیت ها و فرایندها در این صنعت، از اولویت بندی ارائه شده در این پژوهش استفاده نموده و خط سیرهای صحیحی را برای احیای دوباره آن در پیش بگیرند».

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا