غلبه بر صرع با 30 ثانیه گوش دادن به موتزارت

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های یک پژوهش جدید، گوش دادن به سونات ساخته شده برای دو پیانو در ر (D) ماژور (K448) موتزارت برای حداقل 30 ثانیه احتمالاً با فراوانی کمتر جهش های فعالیت الکتریکی مرتبط با صرع در مغز افراد مبتلا به صرع مقاوم به دارو در ارتباط است. 

این یافته ها همچنین نشان می دهند پاسخ های هیجانی مثبت به K448 ممکن است در اثرات درمانی مثبت آن نقش داشته باشند.

پژوهش های سابق نیز نشان داده  بودند که گوش دادن به K448 با فراوانی کمتر جهش های فعالیت الکتریکی مرتبط با صرع در مغز افراد مبتلا به صرع ارتباط دارد. بااین وجود، تأثیر مدت زمان موسیقی در این رابطه و دلایل آن نامشخص بوده است.

مجریان این تحقیق از مدرسه پزشکی گیسل دارتموث آمریکا برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی در مغز 16 بزرگسال دچار صرع مقاوم به دارو، حین گوش دادن آن ها به مجموعه ای از 15 تا 90 ثانیه کلیپ موسیقی، شامل K448، از الکترو آنسفالوگرافی EEG استفاده کردند.

آن ها دریافتند که گوش دادن به 30 تا 90 ثانیه از موسیقی K448 (و نه دیگر انواع موسیقی)، به طور میانگین با حدود 70 درصد کاهش در تعداد جهش های فعالیت الکتریکی مرتبط با صرع در سرتاسر مغز ارتباط دارد. 

به گزارش سیناپرس، این کاهش ها بیشتر در قشرهای پیشانی چپ و راست مغز، یعنی بخش هایی از مغز که در تنظیم پاسخ های هیجانی دخیل هستند، دیده می شود. 

پژوهشگران فوق همچنین مشاهده کردند که وقتی شرکت کنندگان به انتهای بخش های بلند و پرتکرار سونات K448 گوش می دادند، یک نوع فعالیت الکتریکی که به عنوان فعالیت تتا شناخته می شود در قشرهای پیشانی آن ها افزایش می یابد. 

پژوهش های قبلی نیز نشان داده بودند که فعالیت تتا ممکن است با پاسخ های هیجانی مثبت به موسیقی در ارتباط باشد.

محققان فوق این فرضیه را مطرح کرده اند که گوش دادن به سونات K448 برای مدتی به کوتاهی 30 ثانیه نیز می تواند شبکه هایی را درون مغز فعال کند که با پاسخ های هیجانی مثبت به موسیقی در ارتباط هستند و توسط قشر پیشانی تنظیم می شوند. 

آن ها نشان داده اند که فعال سازی این شبکه ها می تواند در کاهش جهش های فعالیت الکتریکی مرتبط با صرع در میان افراد مبتلا به صرع مقاوم به دارو مرتبط باشد.

این یافته ها در مجله گزارشات علمی (Scientific Reports) که یک نشریه معتبر جهانی است، منتشر شده اند.

گزارش: محمد شجاعیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا