کشف فسیل پنگوئن های غول آسا در نیوزیلند

به گزارش سیناپرس، تاریخچه فسیلی پنگوئن ها تقریباً به دوران دایناسورها بازمی گردد و باستانی ترین آن ها در منطقه آئوتئاروای نیوزیلند کشف شده است.

در سال 2006 گروهی از دانش آموزان در یک گردش علمی فسیل یابی اجراشده توسط باشگاه طبیعت گردان جوان همیلتون (JUNATS) در بندر کاوهیای نیوزیلند، به سرپرستی یک متخصص فسیل شناس، استخوان های یک پنگوئن فسیل شده غول آسا را کشف کردند.

پژوهشگران دانشگاه مسی و موزه بروس (کانکتیکات، ایالات متحده) جهت آنالیز استخوان های فسیل شده این پنگوئن باستانی از موزه وایکاتو بازدید کردند.

این تیم از اسکن سه بعدی به عنوان بخشی از تحقیقاتش خود استفاده کرده و فسیل را با نسخه های دیجیتال استخوان ها از سراسر جهان مقایسه کردند. اسکن سه بعدی به این معنی هم بود که تیم می توانست با پرینت سه بعدی، یک نسخه کپی از فسیل را برای طبیعت گردان جوان همیلتون بسازد. فسیل اصلی پنگوئن توسط این باشگاه در سال 2017 به موزه وایکاتو اهدا شده بود.

دکتر دانیل توماس، استاد ارشد جانورشناسی در مدرسه علوم طبیعی و محاسباتی مسی می گوید که این فسیل بین 27.3 تا 34.6 میلیون سال قدمت دارد و به دوره ای تعلق دارد که اکثر منطقه وایکاتو نیوزیلند زیر آب بوده است.

دکتر توماس می گوید: «این پنگوئن مشابه پنگوئن های غول آسای کایروکو است که نخستین بار در اوتاگو توصیف شده بودند. اما پاهای بسیار بلندتری دارد، که پژوهشگران برای نامیدن پنگوئن از آن استفاده کردند: waewaeroa (به معنی پا دراز در مورائی)».

پاهای بلندتر، قد این پنگوئن ها را هنگام راه رفتن روی خشکی نسبت به گونه کایروکو بسیار بلندتر می کرد، یعنی احتمالاً 1.4 متر و این موضوع احتمالا روی سرعت شنا یا این که تا چه عمقی می توانستند شیرجه بزنند تأثیر داشته است».

رئیس باشگاه طبیعت گردان جوان همیلتون می گوید این اتفاق، چیزی است که کودکانی که در آن مشارکت کرده بودند تا آخر عمر به یاد خواهند داشت.

به گفته او، «این یک افتخار نادر برای کودکان در باشگاه ما است که فرصت کشف و معرفی این فسیل پنگوئن عظیم را پیدا کرده اند. به گزارش سیناپرس، ماهمواره جوانان را به ماجراجویی و لذت بردن از طبیعت تشویق می کنیم. چراکه بدون تردید چیزهای جالب زیادی آن بیرون وجود دارند که منتظر کشف شدن هستند».

گفتنی است این پژوهش اخیراً در نشریه Journal of Vertebrate Paleontology یا مجله دیرینه شناسی مهره داران منتشر شده است.