اژدرمار با چشمان بزرگ و پوزه ای مربعی شکل

 به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، مار "وین بوآی هیسپانیولا " که چشمانی گشاد و وزغ مانند و پوزه ای مربعی شکل دارد اولین و کوچکترین گونه ی مار بوآ  است که در جمهوری دومینیکن کشف شده است.

میگوال لندستوری طبیعت شناس دانشگاه خود مختار سانتو دومینگو وهمکارانش، ماری با نام علمی (Chilabothrus ampelophis) کشف کردند که در قطعه زمینی از جنگل کوهستانی جزیره هیسپانیولا در حال خزیدن بود. آخرین بار در سال 1888 بود که محققان به توصیف یکی از گونه های جدید بوآ دراین جزیره پرداخته بودند.

آر.گراهام رینولدز، خزنده شناس دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: اینکه یک حیوان درجزیره ای با این میزان جمعیت ناشناخته باقی بماند، حقیقتی نسبتا عجیب و جالب توجه است.

به گزارش رینولدز، لندستوری وهمکارش روبرت هندرسون شاید بتوان گفت که وین بوآ هیسپانیولا ازکوچکترین مار های بوآ در جهان محسوب می شود. گونه ی بالغ آن طولی به اندازه 2 متر یا بیشتر دارد. طویل ترین وین بوآ هیسپانیولا که این گروه تحقیقاتی کشف کرد یک مار ماده ی بالغ بود که طول آن به کمتر از 1 متر می رسید. کوتاهترین مار بوآ احتمالا یک نر نابالغ است که کمتر از نیم متر طول دارد. مار وین بوآ هیسپانیولا با ویژگی هایی چون جثه کوچک، چشمانی بزرگ و پولک هایی تیره با طرح زیگزاگ در مقایسه با سه مورد دیگر کشف شده در این جزیره نشان می داد که محققان به موردی جدید برخورده اند.

با تحلیل ژنتیکی وبررسی دقیق چهار نوع متفاوت مار در این جزیره و نحوه پوست اندازی آنها ، این گمان که وین بوآ هیسپانیولا گونه ای جدید برای مطالعه می باشد، مورد تایید قرار گرفت.

حال آنکه این گونه از مارها مدت ها می شود که در خطر انقراض هستند. مجموع  مارهایی که این گروه کشف کردند در فاصله ی یک کیلومتری از یکدیگر قرار داشتند. رینولدز می گوید: این مسئله تا حدودی می تواند نگران کننده باشد چون نشان می دهد تعداد این گونه مارها تنها به منطقه ی کوچکی محدود می شود. فعالیت های کشاورزی چون سوزاندن ذغال، زیستگاه این گونه را تهدید می کند.

تحقیقات بعدی این گروه در مورد درک مسائل مرتبط با محدوده  واقعی مار بوآ وجثه  این حیوانات است.

مترجم: سعیده سورانی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا