کشف راهی برای محافظت فضانوردان در کره ماه

به گزارش سیناپرس،سطح ماه، محیطی بدون هوا با گرانش کم بوده و دارای سنگ‌های ریز، ذرات فلزی و گردوغبار زیاد است که گفته شده، این شرایط می‌تواند خطری برای فضانوردان و فضاپیما‌ها ایجاد کند. براساس گزارش‌ها مهندسان آزمایشگاه بالستیک مرکز تحقیقات گلن ناسا، در حال تلاش  برای انتخاب موادی مناسب که باعث محافظت فضانوردان در سطح ماه شوند،  هستند.

گفته شده است دانشمندان این آزمایشگاه، ناسا را به عنوان مکانی مناسب برای بررسی شرایط مختلف ماه انتخاب کرده‌اند. آن‌ها همچنین برای بررسی اشیای پرنده که در کره ماه هستند  تفنگ بادی‌های ۴۰ فوت که با سرعت ۳۰۰۰ پا در ثانیه شلیک می‌کنند را طراحی و به فضا فرستاده‌اند.

براساس گزارش‌ها، تیم بالستیک برای محافظت از فضانوردان چند پارچه مختلف را جمع‌آوری، بررسی و سپس به فضا فرستاده است. در همین راستا مایک پریرا، سرپرست فنی آزمایشگاه ضربه بالستیک می‌گوید: "بررسی و آزمایش پارچه‌ها برای ماموریت‌های هوایی، اکتشافات فضایی و محافظت از فضانوردان بسیار ضروری است."  گفته شده محققان در اولین سری آزمایش‌ها، برای زیستگاه‌ و محافظت فضانوردان در کره ماه موادی همچون سنگ‌ و پارچه‌هایی که ناسا پیش از این جمع‌آوری کرده بود  را  ارزیابی کردند.

برای ارزیابی پارچه‌ ها دانشمندان از چه موادی استفاده کردند؟

براساس گزارش‌ها، مهندسان آزمایشگاه بالستیک برای ارزیابی پارچه‌ها، اندازه گیری چند لایه و جلوگیری از نفوذ میکرومتئوریت، از تفنگ بادی  بلبرینگ‌ فولادی استفاده کردند. این تیم تفنگ بادی را به محفظه خلاء وصل کرده تا مقاومت هوا را از بین ببرد. گفته شده، محققان بالستیک توانستند بعد از این آزمایش مجموعه‌ای از سنسور‌ها و دوربین‌های با سرعت بالا، نحوه جذب یا انحراف هر ماده را اندازه گیری کنند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد، پارچه‌‌ها در کره ماه بسیار بی‌دوام هستند و نمی‌توانند در مدت طولانی سالم بمانند و از فضانوردان محافظت کنند. به همین علت محققان این آزمایشگاه از  مواد دیگری همچون کامپوزیت‌ که در لباس فضانوردان استفاده شده را مورد بررسی خود قرار دادند.

مواد کامپوزیت ترکیبی از موادی است که شامل الیافی برای استحکام و رزین‌های پیوندی برای انتقال تنش و انرژی می‌باشند. برای ارزیابی این مواد بالقوه، مهندسان از دستگاه تست ضربه‌ای عمودی آزمایشگاه استفاده کردند تا سنگ‌های شبیه ساز ماه ساخته شده از بازار را بر روی مواد  لباس فضایی مورد آزمایش قرار دهند.

مهندسان مرکز فضایی جانسون ناسا در حال تجزیه و تحلیل داده‌های آزمایش بالستیک هستند تا تعیین کنند که کدام مواد برای انواع اقلام اکتشافی ماه بهتر است. چالش بعدی برای تیم گلن آزمایش موادی بوده که می‌تواند بقایای فضا را به تصویر بکشد. پیش بینی می‌شود،  انواع جدید آئروژل‌ها که سبک‌تر و قوی‌تر هستند؛ کلید توسعه و استقرار دستگاه‌های فضایی با توجه به سهولت استفاده و کاهش جرم برای پرتاب باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران