کشف تاکتیک هایی برای مقابله با ویروس کووید19

به گزارش سیناپرس، محققان بین الملل در جامع ترین پژوهشی که تاکنون درخصوص تجزیه و تحلیل ساختار سه بعدی ویروس SARS-CoV-2 عامل کووید 19 انجام شده است، به بینش جدیدی در مورد نحوه حمله ویروس فوق و آلوده کردن سلول های انسانی و همچنین تکثیر آن دست یافته اند.
در این پژوهش که به رهبری محققانی از موسسه تحقیقات پزشکی گاروان و موسسه CSIRO استرالیا انجام شده، بیش از 2000 ساختار مختلف ازجمله 27 پروتئین کروناویروس جمع آوری و بررسی شده اند.

تجزیه و تحلیل این پروتئین های ویروسی نشان داد که برخی از آن ها، به تقلید از رفتار پروتئین های انسان پرداخته و از این طریق کنترل سلول را در دست می گیرند. آن ها با چنین مکانیسمی موفق می شوند دفاع سلولی را دور زده و درون سلول مورد تهاجم، تکثیر شوند.

داده های به دست آمده در این تحقیق که به صورت مدل های ساختاری هستند، توسط مجریان این تحقیق به صورت رایگان در وب سایت Aquaria-COVID در دسترس سایر دانشمندان قرار داده شده اند. این داده ها می توانند برای کمک به جامعه تحقیقاتی جهان به منظور اهداف درمانی یا ساخت واکسن های جدید مورد استفاده قرار گیرند.

مجریان پژوهش فوق می گویند: «منابع ارائه شده ما شامل سطحی از جزئیات ساختار SARS-CoV-2 است که در هیچ جای دیگر موجود نیست. این جزئیات به ما بینشی بی سابقه در مورد فعالیت ویروس فوق داده است».

آن ها می افزایند: «تجزیه و تحلیل انجام شده در این پژوهش، درواقع مکانیسم های کلیدی مورد استفاده ویروس کرونا را برجسته کرده است. این مکانیسم ها به نوبه خود ممکن است بتوانند باعث توسعه درمان ها و واکسن های جدیدی شوند».

در این تحقیق، پژوهشگران برای درک بهتر فرایندهای بیولوژیکی، شکل سه بعدی پروتئین های فردی که بلوک های سازنده سلول ها یا ویروس ها هستند را تعیین کرده اند..

به گفته آن ها، «ساختارهای سه بعدی پروتئین ها اطلاعات مربوط به ترکیب بندی SARS-CoV-2 را در اختیار ما قرار می دهند. این اطلاعات برای توسعه واکسن ها یا درمان هایی که قسمت های مشخصی از ویروس را هدف قرار می دهند بسیار مهم هستند».

به لطف تحقیقات اخیر بر روی SARS-CoV-2، دانشمندان فوق حدود هزار ساختار سه بعدی از 27 پروتئین جداگانه ویروس و نزدیک به هزار ساختار دیگر را برای پروتئین های مرتبط تعیین کرده اند. گرچه تجزیه و تحلیل این همه داده هنوز هم چالش برانگیز است.

آنالیزهای تیم پژوهشی فوق نشان داده که سه پروتئین مهم کروناویروس با نام های NSP16، NSP13 و NSP3 می توانند رفتار پروتئین های انسانی را تقلید کنند. این کار به ویروس اجازه می دهد تا به شکل بهتری خود را از سیستم ایمنی بدن انسان پنهان کند و تبعات متفاوتی را در بدن رقم بزند.

محققان می گویند: «علاوه بر این، ما هشت پروتئین دیگر را در کروناویروس پیدا کردیم که قادرند یکدیگر را مونتاژ کنند. تجزیه و تحلیل نحوه مونتاژ آن ها بینش جدیدی در مورد چگونگی تکثیر ژنوم این ویروس را ارائه می کند».

به گفته آن ها، «هرچه ویروس کرونا بیشتر در عرصه اجتماعات گردش کند، شانس بیشتری برای جهش و ایجاد انواع جدیدتری مانند سویه دلتا وجود خواهد داشت. حالا منابع ما به محققان کمک می کنند تا بفهمند که گونه های جدید ویروس چه تفاوتی با یکدیگر خدارند و از این طریق راه های نوینی برای مواجهه با انواع جدید بیایند».

قابل ذکر است این یافته های علمی پژوهشی در مجله Molecular Systems Biology منتشر شده اند.