جرقه‌ اولیه دیابت نوع یک در ریه زده می‌ شود

به گزارش سیناپرس، طبق نتایج این پژوهش، بروز عفونت‌های ریوی می‌تواند عاملی برای تحریک شروع دیابت نوع یک باشد، چراکه چنین عفونت‌هایی شرایطی خاص را در وضعیت خود ایمنی بدن به وجود آورده و باعث می‌شوند انسولین کافی تولید نگردیده و لذا بدن نتواند قند خون را در محدوده طبیعی نگه دارد.

در بررسی انجام شده توسط موسسه لیگینز، دانشگاه آوکلند و مرکز مائوریس ویلکینز کشور نیوزیلند و همچنین موسسه MCRI استرالیا، دانشمندان برای جستجوی الگوهای مربوطه در پایگاه‌های داده وسیع ژنومیک، از یادگیری ماشینی برای رتبه بندی جهش‌های ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع یک استفاده کرده و این کار را با توجه به اندازه اثرات بیماری در بافت‌های مختلف بدن انجام دادند.

این امر به یافته‌های غیر منتظره‌ ای منجر شد که نشان می‌ددهند بیشترین تأثیرات در این خصوص بر ژن‌های ریه وارد می‌شوند. به بیان مجریان این تحقیق، «ما همه می دانیم که غده پانکراس یا همان لوزالمعده، اندامی کلیدی در بیماری دیابت است، زیرا این غده است که انسولین تولید می‌کند. به گزارش سیناپرس، اما آن چه در تجزیه و تحلیل‌های ما مشاهده شد واقعاً قابل توجه است و نشان از آن دارد که جهش‌های مهمی که خطر ابتلا به دیابت نوع یک را بالا می‌برند، در ژن‌های بافت دیگری که به طور کامل در ریه قرار دارد، اتفاق می افتند».

نتایج فوق این نظریه را تأیید می‌کنند که عفونت‌های ویروسی و تنفسی می‌توانند باعث شروع دیابت نوع یک شوند و اگر این نظریه به طور کامل اثبات شود، می‌توان داروهایی را برای هدف قرار دادن ژن‌های کلیدی و کند کردن شروع بیماری توسعه داده و تولید کرد.

محققان فوق می گویند: «اطلاعات به دست آمده واقعاً جالب هستند و پرده از یک ارتباط بسیار مهم بر می‌دارند. اطلاعات فوق این سؤال را به ذهن متبادر می‌کنند که آیا ممکن است روزی واکسنی را داشته باشیم که از برخی افراد در برابر ابتلا به دیابت نوع یک محافظت کند؟ چنین اتفاقی شگفت انگیز خواهد بود».

تکنولوژی یادگیری ماشینی در این تحقیق جایگاه ویژه‌ای داشته است. این تکنولوژی به محققان امکان داده که الگوهای موجود در DNA را به همراه اطلاعات بیولوژیکی مربوط به هزاران نفر استخراج کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

به گزارش سیناپرس، دیابت، یکی از بیماری‌هایی است که در سطح جهانی در حال افزایش بوده و یکی از چالش‌های اصلی سلامتی در قرن 21 به حساب می‌آید.
این بیماری اغلب در دوران کودکی کشف می‌شود و افراد را ملزم می‌کند که هر روز انسولین مصرف کنند. بیماری فوق متاسفانه هیچ درمان مشخصی ندارد، اما مدیریت مؤثر سطح قند خون می‌تواند عوارض مهم آن مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و مشکلات بینایی را محدود کند.
گفتنی است نتایج این مطالعه که اولین مورد در نوع خود است که چنین رابطه ای را کشف کرده، به تازگی در مجله Communications Biology منتشر شده‌اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا