آغاز بزرگترین آزمایش خون برای شناسایی سرطان در جهان

به گزارش سیناپرس، مرکز تست گالری (Galleri) از طرف مرکز خدمات سلامت همگانی انگلستان با فراخوان جذب ۱۴۰ هزار داوطلب در هشت منطقه انگلستان، بزرگترین آزمایش خون جهان را با بررسی اولین نشانه های سرطان در خون انجام می دهد تا دریابد که چقدر این نوع آزمایش برای تشخیص زودهنگام سرطان ها مفید خواهد بود.
این آزمایش توسط مراکز مختلفی از جمله مرکز تحقیقات سرطان انگلستان و واحد پیشگیری از سرطان کالج کینگ لندن و شرکت مراقبت های بهداشتی، ایجاد شده است.
به طور کلی می توان گفت آزمایش گالری، یک آزمایش خون ساده است که با توجه به تحقیقات انجام شده می توان گفت این آزمایش به ویژه در یافتن سرطان هایی مانند سر و گردن، روده، ریه، پانکراس و گلو که تشخیص آنها در مراحل اولیه دشوار است، بسیار موثر خواهد بود. به گزارش سیناپرس، این روش برای یافتن تغییرات شیمیایی در قطعات کد ژنتیکی، در سلول بدون دی ان ای (cfDNA) که از تومورها به جریان خون نشت کرده، عمل می کند.

مرکز خدمات سلامت همگانی انگلستان در حال ارسال نامه هایی است که از ده ها هزار نفر از پیشینه ها و قومیت های مختلف بین ۵۰ تا ۷۷ سال دعوت می کند تا در این آزمایش بزرگ شرکت کنند. لازم به توضیح است، از شرکت کنندگان که در سه سال گذشته غربالگری تشخیص سرطان نداشته اند، خواسته می شود تا  نمونه خون خود را در کلینیک نزدیک محل زندگی خود ارائه داده و پس از ۱۲ ماه و دوباره در دو سال بعد، مجدداً از آنها دعوت خواهند شد تا نمونه های جدید خون خود را به این مرکز تحویل دهند.

این آزمایش بخشی از تلاش های مرکز خدمات سلامت همگانی انگلیس برای افزایش نسبت سرطان های تشخیص داده شده زود هنگام تا پایان این برنامه بلند مدت است.
پیش بینی می شود نتایج اولیه این مطالعه تا سال ۲۰۲۳ منتشر شده و در صورت موفقیت آمیز بودن آن، مرکز خدمات سلامت همگانی انگلیس قصد دارد که این روند را به یک میلیون نفر دیگر در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ گسترش دهد.

پروفسور پیتر ساسینی (Peter Sasieni)، مدیر واحد آزمایش های پیشگیری از سرطان واحد کالج کینگ لندن در این رابطه گفت: «ما باید تست گالری را با دقت مطالعه کنیم تا دریابیم آیا می توان از این طریق تعداد سرطان های تشخیص داده شده در مراحل پایانی را به میزان قابل توجهی کاهش داد یا خیر.

این آزمایش می تواند تغییری در تشخیص زودهنگام سرطان ایجاد کند و ما خوشحالیم که رهبری این تحقیقات مهم را بر عهده داریم. غربالگری سرطان می تواند انواع آن را زودتر شناسایی کند، بنابراین با تشخیص زودهنگام، احتمال موفقیت آمیز بودن درمان آنها بیشتر است، اما همه انواع غربالگری به خوبی عمل نمی کنند.»
بیمارانی که سرطان آنها در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، معمولاً بین پنج تا 10 برابر بیشتر از افرادی که در مرحله چهار شناسایی می شوند، شانس زنده ماندن دارند.

به گزارش سیناپرس، در واقع مطالعه این آزمایش توسط مرکز خدمات سلامت همگانی انگلیس، یک آزمایش کنترل تصادفی (RCT) است، به این معنی که نیمی از شرکت کنندگان بلافاصله نمونه خون خود را با آزمایش گالری تست می کنند و نیمی دیگر نمونه خود را ذخیره کرده که ممکن است در آینده آزمایش شوند. این روش به دانشمندان اجازه می دهد تا مرحله تشخیص سرطان را بین دو گروه مقایسه کنند.

شرکت کنندگان تنها در صورتی می فهمند در کدام گروه آزمایشی قرار دارند که جزء اقلیت کوچکی باشند که آزمایش آنها علائم بالقوه سرطان را در خون آنها تشخیص دهد. مسئولین آزمایشگاه با تلفن با این افراد تماس می گیرند تا آنها را آگاه سازند که برای انجام آزمایش های بیشتر به بیمارستانی از مرکز خدمات سلامت همگانی مراجعه کنند.
به همه شرکت کنندگان توصیه می شود که قرارهای غربالگری استانداردی که توسط مرکز خدمات سلامت همگانی ارائه شده، را در تاریخ های مقرر ادامه دهند و در صورت مشاهده علائم جدید یا غیر معمول با پزشک عمومی خود تماس بگیرند.

منبع: kcl.ac