خلق یک رویان فرهنگی در کنار دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی

به گزارش سیناپرس، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ایده ‌های برتر فناوری ‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، روز دوشنبه بیست و دوم شهریور ماه سال جاری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد برگزار شد. 
گفتنی است، این مراسم با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر سیاوش ملکی فر، معاون صندوق نوآوری رییس جمهوری، دکتر اصغر نورالله زاده، مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید، دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ، علی اکبر عبدالملکی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی  و جمعی از داوران و برگزیدگان این جشنواره برگزار شد. 
 
در ابتدای این مراسم پیام دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط محمد حسین ایمانی خوشخو قرائت شد. 
متن این پیام به قرار زیر است؛ 

«بسم الله الرحمن الرحیم
گسترش فناوری و رشد تقسیم‌کار اجتماعی، جلوه های نوینی از اقتصاد را نمایان کرده که از اقتصاد صنعتی به اقتصاد جامعه اطلاعاتی و سپس اقتصاد دانش بنیان و اکنون اقتصاد صنایع خلاق و فناوری های نرم را شاهد هستیم که درحال افزایش سهم این نوع از اقتصاد از تولید ناخالص داخلی است که در سال های اخیر گسترش جهشی داشته است.  
فناوری‏های نرم، مجموعه‌ای از هنجارها، رویه‌ها، مقررات، نهاد‌ها و سامانه‌های دانشی را در برمی‌گیرد که رفتار انسان و نیاز‌های روحی-روانی، فرهنگی و اجتماعی او را هدف قرار داده و موجبات کارایی و اثربخشی مطلوب‏تر فناوری‏های سخت را فراهم می‏سازد.  
ویژگی بارز فناوری‏های نرم آن است که به جای بهره‏گیری از مواد اولیه طبیعی و معدنی از برونداد‌های فکری و خلاقیت انسان که ماهیت نوآورانه، فرهنگی و هنری دارد استفاده می‏کند. فناوری‏های نرم، فناوری خلاقیت و نوآوری است که در اندیشه، احساس، ارزش‏ها، رفتارهای فردی و سازمانی و تمامی جنبه‏های غیرمادی جامعه‏ی بشری تاثیر گذاری دارد. فناوری‏های نرم رابطه‏ی عمیق‏تر و نزدیک‏تری با انسان و فرهنگ دارد و رفتار، کنش، واکنش و برهمکنش‏های انسان را به مثابه موضوع عملیاتی خود مورد توجه قرار می‏دهد. درحقیقت رشد شتابان اقتصاد در حوزه فناوری های جدید، هوش مصنوعی، علوم شناختی و گام نهادن در مسیر ایجاد جامعه‏ی دانش بنیان موجب شده است که فناوری‏های نرم در بهبود کیفیت زندگی و ارتقای سطح تعاملات اجتماعی، جایگاه در خور توجهی بیابد. اقتصاد و صنعت ارتباطات همزمان با توسعه شبکه های ارتباطی و رسانه ای موجب شکل گیری فناوری‌های جدید و ایجاد ظرفیت هایفرامکانی و فرازمانی شده است و  بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی کنونی درعصرارتباطات را به ارمغان آورده و پایه جهانی‌شدن به معنای تجربه نوینی از سبک زندگی جدید محسوب می‌شود. 
امروز ما با دو فضایی شدن فرهنگ مواجه شده ایم و بخش مهمی از فرهنگ جامعه در فضای مجازی شکل می گیرد و محتوای فضای مجازی منبع مهمی برای فرهنگی شدن جامعه است. فضای مجازی به موازات جهان واقعی، مؤلفه و متغیر و دامنه عملکردی پیدا کرده است. دانش دوفضایی نگاه تکمیلی به دانش فضای اول و دانش فضای دوم دارد و برای آن یک گستره بزرگی فراهم کرده است که تجربه جهان کرونایی به این تجربه دامن زد و ما ناگزیر شاهد آموزش‏های ترکیبی خواهیم بود که بخش قابل توجهی از آموزش از کیفیت بسیار بالا برخوردار خواهد بود. با توجه به گسترش این حوزه، دامنه دانش و جامعه اطلاعاتی و ارتباطی  کنونی از نظر روش حکمرانی تغییر کرده و مدل حکمرانی جدیدی به وجود آمده است. 
در نظام حکمرانی جدید روش حکمرانی دولت حتماً به صورت دولت الکترونیک و مبتنی بر مدیریت هوشمند در عرصه های گوناگون ظهور  خواهد کرد و به نوعی حکمرانی دولت تبدیل به الگوهای خط مشی گذاری از قبیل نوع کار  شورای های عالی و نظام تنظیم‌گری  می‏شود و نه دولت اجرائی، در واقع اجرائیات دولت همه در عرصه دولت الکترونیک هوشمند اجرا می‏شود. 
فضای مجازی فضای مکملی بود که توانست متناظر فضای واقعی درابعاد گوناگون زندگی ایجاد ظرفیت کند و این صنعت به سمت فنآوری یگانه (Technological Singularity) حرکت می کند که در واقع تجمیع تمامی فناوری‌ها نرم و هوش مصنوعی محسوب می‌شود.استفاده از ایده‏های حقوقی اسلام می‏تواند زمینه‌ساز تحول در نظام‌واره‌های اسلامی در سبک زندگی و حوزه های تعلیم و تربیت اسلامی شود که بنیان آن بر توحید و ارزش های انسانی و اسلامی است. 
در فناوری‌های جدید و خلاق با رویکرد هستی شناسانه ای مواجه هستیم که با نگاه به توحید و زیباترین وجه آفرینش پروردگار، انسان به عنوان یک کاربر فعال و خودانتخابگر مسیر پیش‏روی خود را برمی‌گزیند و خدمات فردی و اجتماعی متناسب با سطح اختیار انسان نظامند می‏شود و در این نظام کرامت و  حقوق انسانی ظرفیت جدید پیدا می کند.  
ما باید  در بستر فضای نوین فناوری ها با ایده های خلاق و سوژه های برتر مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی فضایی را ایجاد کنیم تا جامعه براساس ارزش های الهی و هنجارهای قابل قبول، انسان هوای پاک و طیب را استنشاق کند و از سبک زندگی بالنده و نوآورانه ای بهره مند شود. 
 توجه به بنیان‌های فرهنگی‌مان در تولید فناوری‏های نرم موجب اقتدار و ارتقای سطح توانایی و دانش فنی ما خواهد شد. اگر بتوانیم فناوری های نرم را بر اساس سازه‌های تعلیم و تربیت اسلامی بسازیم، ظرفیت های جامعه  را به سمت تولید محتواها و صنایع خلاق پاک هدایت  کرده‌ایم. فناوری‌های جدید براساس منبع تغذیه و آبشخور آن، قدرت بازتولید ارزش ها و هنجارهای مناسب و نامناسب در جامعه را دارند چرا که نمی‌توان فناوری را به عنوان یک امر خنثی و ابزاری تلقی کرد.
فناوری‌ها که خود محصولی انسانی هستند، ‌می‌توانند با نوآوری‌های خلاقانه و مبتنی بر مؤلفه‌های اسلامی و بومی در جهت تولید همان هوای پاک و براساس نیازهای جامعه محصولات و تولیداتی ارزشمند و هویت محور ارایه دهند. 
فناوری‌های جدید آینده جدیدی را طراحی می‌کنند که باید تلاش کرد تا  مؤلفه‌های هویت ایرانی و اسلامی را در فناوری‏های جدید لحاظ کنیم ودر عرصه جامعه مخاطبان خود را حفظ و متناسب با الگوهای دینی تربیت کنیم.  
شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اقتدار بخشی به جوانان خلاق و ایده پرداز حوزه فناوری های نرم و فرهنگی، علاوه بر حمایت های مستمر از پیشرفت فناوری های صنایع خلاق و فرهنگی تلاش نموده است تا زمینه هاو تمهیدات لازم قانونی و ساختاری را نیز فراهم نماید.بدون شک  تلاش حاصل از مفهوم‌پردازی و ایده‌پردازی در حوزه‌های فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی،باید موجب ارتقاء سطح توانمندی و رونق اقتصاد فرهنگ  و تعمیق بینش جامعه فرهیخته ایرانی شود.  البته توانمند سازی جامعه برای مواجهه عقلانی با آسیب ها  فضای مجازی که بعضا بر سرجامعه آوارهای بزرگ ایجاد می کنند، اهمیت زیادی دارد. 
با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، اهمیت راهبردی و اقتصادی فناوری‌های فرهنگی و نرم، پیچیدگی این حوزه، متولیان متعدد و لزوم همگرا کردن آنها و همچنین با توجه به اینکه «فناوری‏های نرم و فرهنگی» جزو اولویت‌های نقشه جامع علمی و نقشه مهندسی فرهنگی کشور قرار گرفته و  همچنین در راستای جهت‌گیری کلان کشور در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، «سند توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و اکنون چراغ راه فعالان و برنامه ریزان این حوزه است.  
این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۹ ماده و ۹ تبصره در جلسه ۸۱۰ مورخ ۲۶/۰۴/۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید  و براساس آن تعاریف، ارزشها، چشم انداز، اصول، اهداف، 10 راهبرد کلان و اقدامات ملی ذیل آنها و مسائل اجرایی اجرای سند تبیین شده است. 18 نفر از مقامات کشوری در شورای ستاد اجرایی سازی این سند عضو هستند و جهاد دانشگاهی که برگزار کننده این جشنواره فاخر و اثرگذار است، از جمله اعضای تأثیرگذار آن می باشد. 
در پایان لازم می دانم از جناب آقای دکتر ایمانی خوشخو ریاست محترم پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و همکاران جهادگر و دانشمند ایشان برای برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرده و امیدوارم به فضل الهی جوانان هوشمند، کوشا و خلاق ایرانی متناسب با نیازها و اولویت های کشور به خلق و راه اندازی اکوسیستم های صنایع خلاق فرهنگی مبادرت کرده و با استعانت از درگاه احدیت در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از پیش بدرخشند. 
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 
سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی»

در ادامه این مراسم ایمانی درباره اهمیت شناسایی ایده ها گفت: خوشبختانه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با حمایت های نهاد های مرتبط توانسته جایگاه خوبی پیدا کند.  این مجموعه همواره محلی برای دریافت ایده ها در زمینه صنایع فرهنگی بوده است اما در این جشنواره تلاش کردیم ما سراغ ایده ها برویم و افرادی که در این زمینه ناشناخته هستند را پیدا کنیم. خوشبختانه امروزه واژه هایی چون صنایع خلاق فناوری های خلاق در ادبیات اقتصادی کشور راه یافته است و این نشان از توجه دولتمردان به این حوزه دارد به همین دلیل ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا ساختارمندتر از گذشته به بحث شناسایی ایده ها بپردازیم. 

ایمانی افزود: قصد داریم یک بانک اطلاعاتی بسیار معتبری از ایده پردازان فرهنگی تهیه کنیم تا در کنار مجموع فعالیت های ارزشمند جهاد دانشگاهی یک رویان فرهنگی خلق کنیم.

چگونه یک دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرد

در ادامه ملکی فر با اشاره به نوع حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از استارتاپ ها گفت: واضح است که وظیفه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری حمایت از دانش بنیان ها است که در حال حاضر نزدیک به شش هزار دانش بنیان داریم که بسیاری از آن ها از سوی این صندوق مورد حمایت قرار گرفه اند. در کنار دانش بنیان ها شرکت های نو آور و استارتاپ های زیادی هستند که فعالیت های مفیدی را به ثمر می رسانند، شاید این پرسش که آیا شرکت های نوآور و استاراپ ها هم مورد تامین مالی صندوق قرار می گیرد یا خیر؟ به وجود آید که در پاسخ باید گفت، از آنجایی که شرکت های نوآور اغلب در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند، در نهایت باید به مرحله دانش بنیان شدن نوع سه برسند؛ بنابراین اگر هر یک از  استارتاپ های حوزه فرهنگی ازرسوی معاونت علمی ریاست جمهوری موفق شدند که به شرکت دانش بنیان نوع سه تبدیل شوند، مشمول این قانون می شوند. 

وی با اشاره به مراحل رشد یک استارتاپ از منظر تامین مالی و درآمد گفت: معمولا استارتاپ ها مرحله پیش تولید دارند که می توانند در این مرحله در رویداد پیوند صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت کنند و بعد به مرحله بذری برسند. در مرحله بذری استارتاپ ها معمولا باید با پیوستن به شتاب دهنده ها  در مسیر استاندارد تولید قرار بگیرند. اینجاست که این صندوق با کمک به شتابدهنده ها از استارتاپ ها حمایت می کند.  در واقع هر استاراپی که توانست با شتابدهنده ای قرارداد ببندد، می تواند از هشتاد تا صد میلیون وام بدون بهره بگیرد که البته به شتابدهنده داده می شود و در کنار این چند وام بلاعوض دیگر به شتابدهنده ها می دهیم. 

وی ادامه داد: در مرحله بعد حدود یک الی چهار تا پنج میلیارد تومان به استارتاپ هایی وام می دهیم که از مرحله شتابدهنده به سلامت عبور کرده باشند که باز هم این کمک مستقیم نیست. در واقع نمی خواهیم که دولت به طور مستقیم وارد عمل شود و واسطه بین این شرکت ها با صندوق نوآوری شکوفایی بخش خصوصی است؛ در این راستا تلاش کردیم حضور دولت را در دانش بنیان شدن حداقلی باشد. در این مرحله استارتاپ ها با عضویت در صندوق های حمایتی دیگر می توانند از خدمات ما بهره بگیرند و در نهایت اگر به مرحله دانش بنیان رسیدند می توانیم به صورت مستقیم خدمات رسانی کنیم. 

سبک زندگی نو با اینترنت نسل پنجم 

در ادامه آیدین رضازاده صاحب ایده ویژه منتخب که از سوی داوران در خلال جشنواره برگزیده شد، با اشاره به سبک زندگی در آینده گفت: روح زمانه اینگونه است که اگر فردی دستاوردی نداشته باشد حذف می شود من در یک فرمی به نام سبک زندگی آینده نگرانه ایده پردازی می کنم که ایده امسال من بر مبنای فرهنگ سازی بر نسل پنجم اینترنت است  که مفاهیم جدید را در قالب وسایل زندگی به انسان ها عرضه می کند. 

وی ادامه داد: من از فرآیند های خودسازمان یافته  برای طراحی استفاده می کنم  و هدفم یک پایداری هوشمندانه است. 

به گفته وی موتور سیکلت های پرنده، خودروهای خودران رباتیکی، خانه های هوشمند و چرخ سوم  نمودهای عینی ایده سبک زندگی بر اساس نسل پنجم اینترنت است. 

شیوه ای جدید در تامین مالی استارتاپ ها

در ادامه نور الله زاده با اشاره به  اهمیت رشد صنایع فرهنگی گفت:  شکی در این نیست که  صنایع فرهنگی اهمیت زیادی در اقتصاد کشور ما می تواند داشته باشد و ما تلاش می کنیم با شیوه های جدید  تامین مالی کنیم. امیدواریم با این شیوه ها راه صنایع فرهنگی را در راستای تجاری سازی هموار سازیم.

وی افزود: ما آمادگی این را داریم که شرایط جدید را برای تامین مالی این ایده ها فراهم و از محل اعتبار این روند را تسهیل کنیم. 

در انتهای این مراسم آیین تجلیل از داوران با حضور  اصغر نور الله زاده، دکتر سید سعید هاشمی، علی اکبر عبدالملکی و ابراهمی نبیونی برگزار شد. 

گفتنی است از مجموع آثار ارسال شده 31 اثر به انتخاب داوران جزو ایده های برتر شناخته شدند.  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا