ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم، محصولی که ردپای آن را همه جا می‌بینیم!

در میان انواع مختلف این محصولات، ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم، یکی از محبوب‌ترین ترازوهای موجود در دنیا محسوب می‌شود. حتما می‌پرسید چرا؟ این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا ضمن گرفتن پاسخی مناسب برای این چرا، اطلاعات کافی را نیز در رابطه با این محصول کسب کنید.

ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم چیست و در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم که با نام‌های «ترازوی دو رقم اعشار» و «ترازوی سه صفر» نیز شناخته می‌شود، یکی از حساس‌ترین و البته پرکاربردترین ترازوهایی است که این روزها در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترازوهای دو رقم اعشار، در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند و ظرفیت محصولات موجود در بازار، بین ۶۰۰ گرم تا ۱۵ کیلوگرم متغیر است.

یکی از باورهای رایج و البته غلطی که در رابطه با ترازوهای سه صفر وجود دارد، این است که بسیار از افراد فکر می‌کنند که ترازوهای یک صدم در دسته‌ی ترازوهای آنالیتیک قرار می‌گیرند؛ در صورتی که این باور کاملا غلط است و ترازوهای آنالیتیک، از نظر دقت اندازه‌گیری، ۱۰ برابر قوی‌تر از ترازوهای دو رقم اعشار هستند.

این نوع ترازو‌، به‌دلیل دقت و حساسیت بالایی که دارد، یکی از تجهیزات مهم برای توزین مواد مختلف در عرصه‌های حساس، به‌شمار می‌رود؛ اما در حالت کلی، مهم‌ترین کاربردهای ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم، به شرح زیر هستند:

  • طلاسازی و طلافروشی

ارزش بالای طلا و اهمیت توزین دقیق آن، باعث شده است تا خرید ترازو زرگری و انتخاب یک محصول مناسب، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد فعال در این حوزه تبدیل شود. ترازوهای طلافروشی، برای اینکه به‌خوبی بتوانند از پس وظیفه‌ی خود بربیایند و نمونه‌های مختلف را با دقت بالا و قابل قبولی توزین کنند، به لودسل‌هایی بسیار حساس مجهز می‌شوند. لودسل‌های مورد استفاده در انواع مختلف ترازوی طلافروشی، حساسیت و دقت این ترازوها را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند و آن‌ها را به محصولاتی مورد اطمینان برای طلافروشان تبدیل می‌کنند.

ترازوی زرگری نیز درست مانند انواع دیگر ترازوهای حساس، در ظرفیت‌های مختلفی تولید و روانه‌ی باز می‌شود. ترازوهای زرگری با ظرفیت بالا، توسط افرادی که مقادیر بالایی از طلا را خریدوفروش می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و ترازوهای با ظرفیت پایین نیز در طلافروشی‌های معمولی کاربرد دارند. با توجه به اهمیت بسیار بالای دقت ترازوی زرگری، موسسه‌ی استاندارد اندازه‌گیری و اتحادیه‌ی طلافروشان، به‌صورت منظم و در فواصل زمانی مشخص، به طلافروشی‌های مختلف مراجعه می‌کنند و دقت ترازوهای آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

عوامل مختلفی وجود دارند که قیمت ترازوی زرگری را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ اما در میان این عوامل، دقت ترازو، ظرفیت ترازو، برند سازنده، گارانتی محصول و خدمات پس از فروش کمپانی تولید‌کننده، از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که قیمت ترازوی طلافروشی را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

  • آزمایشگاه‌ های شیمی

حوزه‌ی بسیار مهم دیگری که ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم حضور بسیار پررنگی در آن دارد، آزمایشگاه‌های شیمی است. همان‌طور که می‌دانید، دقت بالای توزین، حرف اول را در این آزمایشگاه‌ها می‌زند و به همین دلیل نیز انتخاب ترازوهای حساس و دقیق، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در این محیط‌ها مطرح می‌شود. ترازوهای مورد استفاده در آزمایشگاه‌های شیمی، ظرفیت‌های متفاوتی دارند و مهم‌ترین فاکتوری که برای انتخاب یک محصول مناسب از لحاظ ظرفیت، مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد، حجم نمونه‌های توزین است.

نگاهی به قیمت ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در هنگام خرید ترازو حساس، ذهن خریداران را به خود مشغول می‌کند، قیمت این محصول است. در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین پارامترهایی که قیمت ترازوی آزمایشگاهی دقت یک صدم را دستخوش تغییر می‌کنند، آشنا کنیم:

  • ظرفیت ترازو

اگر کمی در بازار ترازوهای حساس چرخیده و نگاهی به قیمت محصولات مختلف انداخته باشید، حتما متوجه شده‌اید که محصولات موجود در بازار که ظرفیت‌های مختلفی دارند، از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. ظرفیت یک ترازو، جزو مهم‌ترین عواملی است که قیمت این محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا شاهد قیمت‌های متغیر در بازار ترازوهای حساس باشیم.

  • برند ترازو

نام و اعتبار یک برند، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که قیمت هر محصولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بازار ترازوهای آزمایشگاهی نیز، محصولاتی که ساخته‌ی کمپانی‌های بزرگ و شناخته شده هستند، قیمت بالاتری نسبت به دیگر ترازوهای موجود در بازار دارند که قسمتی از این اتفاق نیز، به کیفیت بسیار بالای این تولیدات مربوط می‌شود.

  • کالیبراسیون ترازو

سومین پارامتری که قیمت ترازوی سه رقم اعشار را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوع کالیبراسیون ترازو است. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، ترازوهای اتوکالیبره، به دلیل توانایی کالیبراسیون اتوماتیک، قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر ترازوهای حساس دارند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا