خانه های دوستدار محیط زیست

سیناپرس: این موضوع باعث شده تا معماران به سمت طراحی سازه های سازگار با محیط زیست سوق داده شوند. در اینجا  به چند نمونه از طرح برجسته این خانه  های سازگار با محیط زیست می پردازیم:امروزه سازگار با محیط زیست بودن بسیار فراتر از اضافه کردن یک پنل خورشیدی بر روی یک بام است، بلکه سازگاری با محیط زیست به گونه ای است که از مصالح ساختمانی گرفته تا منابع انرژی های تجدید پذیر، باید طوری طراحی شوند تا بیشترین بهره وری و هماهنگی را با محیط اطراف داشته باشد.

خانه بازیافتی:پروژه خانه بازیافتی در انگلستان و در دانشگاه بریگتون با مواد دور ریختنی ساخته شده است.

همانگونه که از اسمش پیداست، حدود 90 درصد مصالح  این خانه از مواد دور ریختنی خانگی و بازمانده ساختمان ها تشکیل شده است. از جمله مواد دور ریختنی که به عنوان مصالح در این خانه بکار گرفته شده است، می توان به 20000  مسواک،4000 جای دی وی دی، 2000 فلاپی و 2000 قالیچه اشاره کرد. این خانه دقیقا سندی برضرب المثل قدیمی ماست که "هر چیزی که خار آید، روزی به کار آید."

خانه ساده:ترانگ ان گیا، مهندس معمار ویتنامی، همیشه به دنبال فراهم کردن شرایط برای کاهش هزینه های خانه های دوستدار محیط زیست بوده است. نتیجه این نگرش، خانه ای است که کل هزینه های ساخت به همراه مصالح آن، تنها 4000 دلار خواهد بود.در ساخت این خانه از برگ های درخت پالم (که بسیار پهن هستند) وهمچنین از بامبو استفاده شده است.

این خانه ساده، تنها دارای فضای داخلی 30 متر مربع است. از خصوصیات این خانه می توان به پیش ساخته بودن آن اشاره داشت وبه راحتی می توان آن را به بخشهای کوچکتر تبدیل کرد و به جای دیگر منتقل کرد.

خانه آزمایشی:اشنوتا معمار بین المللی، ساخت طرحی آزمایشی را در ذهن دارد که با استفاده از بهینه سازی و صفحه های خورشیدی توانایی تولید تقریبا 3 برابربرق مورد نیاز خود خانه را دارد.

استفاده از صفحه های خورشیدی، سیستم جمع آوری باران، صفحه های حرارتی و مبدل هلی حرارتی از جمله تجهیزات هستند که برای رسیدن به این عملکرد، از آنها استفاده شده است.

 خانه عمومی:نمی توانید خانه ای را تصور کنید که سریعتر از این خانه ساخته شود.این خانه مهندس فرانسوی تنها در 4 روز و فقط با پیچ گوشتی برقی بر پا می شود و تمام مراحل اجرای آن شبیه به یک پروژه قالب سازی است.

خانه های پیش ساخته این شرکت هزینه ای نزدیک به 41000 دلار خواهد داشت. استفاده از بهترین مصالح برای ایزوله کردن سازه، این خانه را از هر گونه وسایل گرمایشی بی نیاز کرده است.

خانه 100 ساله:برای اولین بار یکی از خانه های 100 ساله شهر نیویورک با استفاده از بهینه سازی انرژی بازسازی شده است.بازسازی این خانه با اضافه کردن یک طبقه به آن، یک تراس بر روی پشت بام، یک استودیو و نمای جدید توسط شرکت طراحی معماری فابریکا انجام شده است.

بهینه سازی این خانه توسط 2 پنل خورشیدی حرارتی برای تامین آب گرم و همچنین 2 پنل خورشیدی سلولی برای تامین برق در نظر گرفته شده است.

خانه گل بامبو:این خانه با توجه به خصوصیاتش برای قشر کم درآمد مردمان ویتنام طراحی شده است. این خانه بر روی پایه هایی ساخته شده است. این ویژگی سازه را در برابر سیل های به ارتفاع 1.5 متر مقاوم کرده است. خانه با مساحت 44 متر مربع با مصالح محلی از قبیل برگ نارگیل و بامبو ساخته شده و هزینه ساخت آن فقط  2500  دلار است.

خانه کشویی :این خانه از جمله خانه هایی است که از نظر اقتصادی به آن توجه ویژه ای شده و آن را در دسته ی خانه های دوستدار محیط زیست خانوادگی قرار داده است. فرم غیر معمولی آن به شکل 3 جعبه متعامد به هم است.

مخزن ذخیره آب باران، شیشه سه جداره، تهویه مکانیکی و پنل های خورشیدی از ویژگی های این خانه است. عایق بندی این خانه سطح بالایی دارد به طوری که سالیانه در حدود 1.2 تن از تولید دی اکسید کربن را کاهش خواهد داد.کارل ترنر طراح این خانه، اصلاح ایده ها و همچنین مقرون به صرفه کردن این ایده برای خانواده ها را از طرح های آینده خود برای گسترش این خانه ها اعلام کرده است.

 

خانه P.A.T.H :فیلیپ استارک طراح و معمار مشهور فرانسوی، به تازگی با شرکت اسلوونیایی Riko وارد همکاری شده است و نسل جدیدی از خانه های پیش ساخته به اسم مناوری خانه های پیش ساخته قابل دسترس (P.A.T.H) را طراحی کرده اند.

این خانه ها در اندازه ها و شکل های مختلف تولید می شوند. این خانه با طرح گزینه هایی برای نما وهمچنین سیستم بهینه سازی انرژی،انتخاب را برای مشتریان خود راحت تر کرده است. نمای خانه ها می تواند تمام شیشه، شیشه به همراه چوب یا تمام چوب باشد و سیستم بهینه سازی آن متشکل از صفحه های خورشیدی، مخزن ذخیره آب باران و توربین های بادی است.

این طرح نو آورانه به شما حق انتخاب یک ساختمان کاملا سبز مطابق با سلیقه ی خود را ارائه می دهد.

 

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا